Форум по Астрология
Астрология, Мистика, Съновник, Здраве => Мистика => Темата е започната от: Иво в Февруари 13, 2010, 06:18:02 pm
-
(http://i3.helikon.bg/140981z.jpg)(http://www.book-bg.com/books_pictures/24225.jpg)(http://www.yoga-spb.ru/images/portret.jpg)
Беллур Кришнамачар Сундарараджа Айенгар е
най-популярния и авторитетен учител по йога в западния свят. До това положение той достига само благодарение на личните си качества и усилия, на упоритостта и трудолюбието си. Започва да изучава йога когато е на 16 години, поради лошото си здраве, а през 1937 г. започва да преподава.
И днес, на преклонната възраст от 90 години той практикува йога по 10 часа дневно и е единствения човек в света, който може да стои по 15 минути, опирайки се само на глава.
Системата на Айенгар е доказала и ежедневно доказва своята ефикасност от над 40 години насам в практиката на много хора по цял свят. Йога, така както се практикува от Айенгар е прецизна техника, която е идеално приспособена да предпазва от телесни и психически болести, но и за защита на тялото изобщо, което неизбежно развива чувство на увереност в себе си и в своите сили.
По самата си природа тя е неразривно свързана с вселенските закони, защото уважението към живота, истината и търпението са все неотменни фактори за едно тихо и спокойно вдишване, за спокойствието на ума и здравината на волята. Никакво механично повторение няма място тук и никакви обещания само на думи.
По самата си природа йога е по всяко време и във всеки момент едно живо действие.
Какво можем да придобием?
Повечето от нашите основополагащи нагласи към живота имат техни физически съответствия в тялото.
Така сравнението и критиката трябва да започват с изравняването на нашата лява и дясна страна.
Силата на волята се проектира в обтягане на тялото от пръстите на краката до върха на главата, напук на гравитацията. Устремът и амбицията могат да започнат с усещането за тежест и скорост, които идват от свободно люлеещите се крайници, а не с контрола над продължителното пазене на равновесие върху ходило или ръка, което носи уравновесеност. Издръжливост се придобива чрез разтегляне в различни йогически пози, в продължение на минути, без прекъсване, докато спокойствието идва с тихо, последователно дишане и разширяване на белия дроб. Непрекъснатост и чувство за всеобщност идват с познанието за неизбежното редуване на напрежение и отпускане, във вечните ритми на които всяко вдишване и издишане образуват един цикъл, вълна или вибрация сред несметен брой, които образуват Вселената.
Йогинът се учи да забравя миналото и да не мисли за утрешния ден. Той живее във вечното настояще и това го прави свободен и щастлив от страданията на Самсара. Опитай и ти!
Беллур Кришнамачар Сундарараджа Айенгар е роден на 14.XII.1918 г. в Беллур, щата Карнатака, Индия. Има изключително тежко детство - по рождение болнав, при това и недохранен поради бедността на семейството си, той по чудо оцелява. За да подобри здравето си, започва да практикува хатха-йога на 16-годишна възраст под ръководството на знаменития гуру Шри Тхирумулар Кришнамачаря. През 1937 г. сам започва да преподава, през 1952 г. има шанса да стане учител по Йога на цигуларя Иехуди Менухин, който проправя пътя му в западния свят. След публикуването на “Светлина върху Йога” през 1966 г. Б. К. С. Айенгар постепенно се утвърждава като най-популярния и най-авторитетния съвременен учител по Йога в западния свят. До това положение той достига само благодарение на личните си качества и усилия, на упоритостта и трудолюбието си - и днес той практикува по десет часа на ден и на 85 години изпълнява асаните също толкова добре, колкото и преди 40 години, което го превръща в жив и неопровержим пример за реалните възможности на реално практикуваната Йога. Айенгар преподава йога от 17 годишна възраст. Прецизен и с новаторски дух учител повече от 60 години, той ръководи създаването на на много центрове на Айенгар Йога по цял свят. Неговото послание е "Йога е за всеки". На 90 годишна възраст, Айенгар продължава да практикува йога всеки ден в Рамамани Айенгар Мемориал Институт в Пуна (Индия), където той впечатлява всекиго с стойки на глава, задни извивки, стоящи пози на греда, и дълбока савасана. Понякога той учи внучката си или другиблизки ученици, но в повечето време той практикува йога, много часове дневно, което също е урок за ученици които присъстват на практиките му. Всеки следобед той прекарва в библиотеката четейки, движейки кореспонденцията си, работейки над последната си книга, и поздравявайки посетители с топлина и благослов. Жив, трептящ, и възприемчив, той отбелязва и най-малката подробност на тялото - мускули, кожа, качеството на линията.Неговото присъствие е силно и животворно, едновременно меко и твърдо, безпощадно и милостиво.
През февруари 2009, аз бях в Пуна за един месец интензивен курс в Института, където преподават синът на Айенгар, Прашант, неговата дъщеря, Гита, и няколко негови ученици. Първият човек когото видях при влизането си в Института бе Айенгар. Без притеснение с чувство на голяма благодарност, аз се поклоних пред краката му. Това е човекът чиято йога система промени живота ми.
Интервюто взех в края на този февруарски курс.
Ани Шлифър
Ани Шлефър - Темата на "Парабола" е "Пътят". Как разбирате Пътя на Йога, вашият Път?
Айенгар - За да се разбере това, рябва да се върнем назад, към традицията. В онези времена имаше 4 пътя, известни като пътя на посвещението, пътя на знанието, пъя на действието и пътя на йога. И сега това са четирите пътя за всеки, за да постигне единствената цел: освобождение от връзките на светския живот.Илюзия е че Bhakti, Jnana, и Karma са достатъчни. Докато не изчистиш ръцете и краката си, сърцето си, както и мозъка си от съмнения и обърканост, ти не можеш да достигнеш това освобождение. Основния стълб на горните е Йога, което ние наричаме Патанджали Йога.
А.Ш. - На 90 години вече, вие все още практикувате всеки ден, правите мост, стойка на глава, и др. Кажете ни нещо повече за вашите йога практики?
А. - Когато някой се облече с оранжева роба, незавсимо дали практикува йога или не, хората в своята сляпа вяра си казват: той трябва да е много духовен човек! Това никога не е било мой път. Аз живях като обикновено човешко същество, сблъсквайки се с много житейски трудности.Виждайки ме без оранжева роба, за мен хората може да си мислят че съм просто търговец, светски човек. Второ, голяма илюзия е, че много от йогите, или садху, са достигнали нивото на духовния свят. Тва са само думи, никой не знае техните исински дела и постижения.. Те могат да кажат нещо, но могат ли да го потвърдят с действие, могат ли да направят това което на теория знаят? Аз съм човек, който прави това което казва, дори и сега, на възрастта на койато съм. И аз продължавам дапрактикувам йога, защото тя ми помага. Аз преподавам цялостната философия на йога, но при представянето на всяка асана, аз не говоря открит за духовното й съдържание. Духовия живот започва едва когато се опиташ да се вглъбиш, да влезеш навътре цялостно. Аз не съм идол, но аз практикувам това което говоря. Моят живот е открит за всеки, и всеки може да го види. Аз съм чист от вътре, и чист отвън. Дали съм девет или деветдесетгодишен е без значение за мен. Животът е един поток, едно течение от рождението до смъртта. ова течение не бива да се прекъсва. Ето защо аз практикувам йога.
А.Ш. - Йогистките практики, които правите, и тези, които преподавате на другите са много точни и прецизни.
А. - В моите ранни години, когато правех асани, бях обучаван само на физическо ниво, защото здравето ми не бе добро. Разбрах, че моят гуру допуска че аз не мога да отида по-далече от това да постигна физическо здраве. Но с времето аз се уверих че в правенето на асани има нещо повече, нещо което е скрито. Тогава се запитах: Как мога да пстигна това скрито качество на Йога практиката? Ако някой медитира, или пави каквото и да е, той се нуждае от подкрепящ елемент в тази дейност. Без такъв подкрепящ фактор не може да се постигне резултат. Аз пожелах да ползвам асаните като такъв фактор и чрез всекидневна работа да разбера къде ще ме отведе това. Ако днес попитате какво означава правенето на асани, ниой не може да ви даде точен отговор, да дае дефиниция на това. Хората си мислят че правенето на асани е нещо което дава резултат на физическо ниво. Всъщност, когато се практикува една асана, важна е не само позицията на физическото тяло, но така също и в какво положение се поставя органическото тяло. По същия начин, както пътищата и ж.п. релсите свързват градовете в една държава, така и the circulatory system и нервната система свързват частите на човешото тяло. Тези пътища са създадени за да се пренасе храна до всяка клетка - от раждането до смъртта, така че нищо да не се загуби. Йога е онзи фактор, който може да възстанови всеки дегенерирал орган. Когато започнах да работя с асаните, скритата същност на йога започна да се разкрива пред мен, даде ми начини как да я практикувам да предам на моите ученици и те да наблюдават, практикуват и преподават йога.
Във 246 сутра Патанджали казва: "Асана това е твърдост на тялото, устойчивост на ума, и благосклонност на духа." Това е неправилно изтълкувано, че можеш да застанеш в каквато и да е позиция на тялото ти, стига да ти е удобно. Въпроси като : Кое е удобно? Защо да се претоварвам? До къде ще ме доведе това? - ограничават практикуващият йога и са спирачка за ума. Ти трябва да отидеш отвъд ума, за да разбереш духа.Това е значението на тази мисъл. И тогава, като резултат от асаните идва Tatah dvandvah anabhighatah, т.е двузначието (контрастите), дуализма изчезва. Под дуализъм тук се разбира контраст - топло и студено, чест и безчестие, и т.н. Но Патанджали казва в сутра 1.2 "Yogah chitta vritti nirodhah" - "Йога практиката е нужна за да се спре движението на съзнанието", което трябва да помним! Тази мисъл трябва да е основа за всеки за да продължи напред. Но хората лесно забравят. Първата дума "tatah" означава природата и душата. Има Тялото принадлежи на природата, която е вечна, но разрушима. Но Self (съзнанието) е вечно, непреклонно, и не може да бъде разрушено. Тялото се разпада, но Self - не. То е като огледало - когато е прашно не можеш да се огледаш в него.Така че, когато тялото се занемарява, се появява прах във форма на различни страдания - физически, морални, ментални, интелектуални и т.н. - те се напластяват върху душата и от тези скърби и нещастия Self се разболява. И затова Йога асаните се препоръчват, за да балансира различието между телесния живот и живота на душата, и да не съществуват повече контрастни, дуалистични състояния между тялото и Self . Това е обяснението за ползата от асаните.
Друг пример. Представете си как се плете пуловер. Тялото е нещо подобно, и то е изплетено от влакна и сухожилия. Казва се: "Камила не може да мине през иглено ухо". Съзнанието е иглата, а игленото ухо, това е интелигентността. Нишката, която вие искате да прекарате през игленото ухо е ума. Ако ума, т.е. нишката, е груб, можете ли да го прейарате през ухото на иглата? Какво ще направите с нишката? Ще я направите по-тънка, ще я заострите. По същия начин, трябва да изострите вашият ум, за да може да мине през игленото ухо. След като нишката мине през иглата, мислите ли за нея? Вие шиете с иглата, а нишката се движи. Така че, аз казвам, когато асаните се правят, всяка нишка, всяка фибра в тялото се оплита чрез асаната. Умът - нишката, е минал през интелигентността - игленото ухо, за да движи иглата - съзнанието, в тялото. Така съзнанието и тялото стават едно цяло. Това е едно от знанченията на Eдинството (Oneness). Двойнствеността, контрастите изчезват, което значи, осъществило се е единството между тялото и душата.
А.Ш. - Как осемте клона на Йога се вписват в това?
А. - Първите два клона на Патанджали Йога са десетте етични дисциплини. Това са основните постаменти за изграждане характер в човека: yama: , ahisma, satya, asteya, brahmacharya, aparigraha ( ненасилие, истинолюбие, необсебване, целомъдрие и алтруизъм) и, niyama: soucha, santosa, tapas, svadhyaya, Isavara pranidhana ( чистота, доволство, религиозност, изучаване на свещенните текстове и себе си, поставяне Бога пред себе си. Затова първите думи които Патанджали казва в 1 сутра са: "Atha yoganusasanam", което значи: " Което казваш, трябва да можеш да го направиш".Йога сутрите започват с етика, въпреки че Патандйали не използва думата "етика". Yama и nyama не могат да се преподават, не могат да се показват с опити. Те тябва да се учат чрез разказите на издигнати, духовни хора. Например: Майката казва на детето: "Ако някой ме потърси кажи че не съм в къщи." Не се ли учат така децата да лъжат? У всекиго има един инстикт към войнственост, грубост, нечестен. Това е слабост у хората. Така че, Патанджали, който е бил много просветен и благороден човек, описва добродетелите ненасилие, истонолюбие и т.н. по този начин каква какво да правим и какво да не правим.
Следващите два клона на Йога са Asana и Pranayama. Те изискат да рабираш, да си припомниш какво е, и да изучаваш Self , да знаеш кой си. За да разбереш това, ти трябва да познаваш своята кожа. Не забравяй това. Ти трябва да откриеш вътрешните части на тялото, онова което е скрито от погледа, чрез усещания по кожата. Можеш ли да почувстваш своята кожа?
Следващият клон, Dhyana, или медитация, няма словесно обяснение. То е състояние на опитност. Първо ти трябва да си способен да постигнеш това състояние. Не всеки може да получи докторска степен, така също, Dhyana не се дава на всеки. Точно толкова работа колкото за да получиш докторска степен, е нужна и за Dhyana. Тя се постига чрез опит, а не чрез действие. Asana и Pranayama не са само действие, но също и опитност. Yama и nyama са само действие, проявление и не могат да се преподават. Ето така Патанджали представя Йога. Това което аз преподавам, е една подкрепа за хората да влезат дълбоко в себе си. Sadhana помага при изучаване на Self . Но за Self няма Sadhana. Асаните могат да те повдигнат до най-високото ниво на еманципация, на красота в живота.
А.Ш. - Ясно е че вие сте достигнали до това място, но ние сме все още само кандидати.
А. - Мислите ли че това става за един ден? Аз се потих физически, умствено иинтелектуално за да постигна това. Вие сте по-щастливи от мен, за щото аз ви го давам наготово, остава само да започнете. Аз трябваше да се боря много за да постигна всицхко това. Не знаех по кой път да тръгна. Бях на кръстопът, и се чудех накъде да тръгна. За мен беше голяма борба, за вас сега борбата е по-малка.Вие трябва сега да пазите този пламък, да не загасва, да го поддържате. Вие имате стремеж. Стремежът идва от Self , нали? Self играе двойна роля. Трябва да разбирате тази двойна роля. Self е търсещ, но също е и ясновидец. За съжаление ние го разбираме на ниво търсене, а не виждане.така че, аз настоявам всички вие освен да търсите, но и да гледате дълбоко навътре. Гледайте какво се случва във всяка част на тялото.
Погледни цветето - то има толкова много листчета. За всяко едно от тях природата се грижи.Така и вие трябва да се грижите за себе си, за всяка клетка на тялото си. Природата няма да го направи. Ние трябва да сме градинари на тялото си. Ето как Йога ни помага - тя ни прави да сем добри градинари на себе си. Много хора са забравили, че Патанджали в 4 глава на 3 сутра е дал следното наставление: йогата трябва да практикува Sadhana както земеделецът, който прави диги, събира водата, почиства земята от плевели, обработва я, наторява я и засява семената. Всичко това той прави, за да получи най-добра реколта. Така и вие, за да получите най-добри резултати за себе си, вие трябва да станете ясновидци. Колкото дълго стоиш в положение на търсещ, толкова дълго и "плевелите" в твоето тяло ще стоят. Трябва да обработваш тялото си. Asana и Pranayama са които "орат" вътрешното тяло, или тялото отвътре, за да премахнат интелектуалните, морални и ментални плевели. Така ти ще станеш съвършено чист вътре и отвън и състоянието на чсновидец идва от самосебе си. Всяка асана действа като плуг за да премахне интелектуалните плевели. Патанджали казва в 3 глава, последната сутра - "Когато чистотата на ума стане равна на чистотата на душата, вие сте постигнали еманципация." В последната сутра, 3 глава, той казва още - "Ти трябва да ореш толкова дълго, че естествения ти инстинкт да се превърне в интуитивно знание. "Интуитивно" е знанието на душата.
А.Ш. - Месецът прекаран тук беше изключителен - само един месец от вашите 90 години, и още колко безкрайно много възможности имам.
А. - Затова Патанджали казва: " Prayatna saithilya ananta samapattibhyam" - "Ти трябва да живееш в състояние на безвремие". Когато седиш удобно, каквото и да правиш ти си ограничен. Къде е безвремието, кога се докосваш до безкрайността? Освен когато си в ограниченото, във времето. Ние практикуваме Йога за да разтворим крайното - физическото тяло, менталното тяло, интелектуалното тяло, и да позволим на това крайно тленно тяло да се влее в безкрайната душа. Ето защо аз преподавам адсаните, за да стигнете до това ниво. Целта и смисъла е това вливане. Това е всичко. Ти забравяш тялото си, забравяш ума си, така че това преливане вътре става почти без усилие.
Когато правиш асаните ти придобиваш усърдие към тази практика. Това не е дисциплина - дисциплината идва естествено, без усилие. Безкрайното учи крайното (тялото) да поддържа Безкрайното със средтвата на крайното.Това е ефектът на асаните.Вие ме попитахте защо все още практикувам - ето защо до днес правя асаните. Това ми е донесло светлина в живота. Сега аз няма как да се освободя от тази светлина. Ако се откажа от нея, ще бъда един безчестен проповедник на Йога. Йога ме направи чсновидец и аз ще я практикувам. И дори някои да ме наричат само физически йога практикуващ, това не ме засяга. Към това, което просветли моята душа аз не мога да покажа неуважение. Ето защо практикувам.
А.Ш. - Може ли всеки да започне да практикува Йога?
А. - Защо не? Моя приятелко, всеки е способен да започне една дисциплина. Йога е една дисциплина, която води човека в истинския път.
А.Ш. - Може ли всеки, с помощта на учител да открие това?
А. - Всеки може да го открие. Йога е създадена за всички. Някои ще постигне резултат бързо, друг - по-бавно. Но всички са задължени да постигнат това ниво рано или късно.
А.Ш. - Колко обнадеждаващо послание!
А. - Благодаря. Бог да ви благослови. Бог да благослови всички.
-
Интервю с Б.К.С. Айенгар от 2006 година излъчено по CNN, Азия
Пуна, Индия (CNN) – Първото по рода си видео с йога е от 1938 г. Ако днес йога е световен културен феномен, то това е благодарение на един човек – великият господар на йога – Б.К.С. Айенгар. От една дисциплина, която в миналото се е предавала само от учител на ученик, Айенгар или Гуру жи, както го наричат с уважение – превърна йога достъпна за масите.
Гуру жи започва да практикува йога, за да се излекува от болестта туберкулоза. Една щастлива среща с цигуларя Йехуди Менухин през 1952 г отваря вратите на Айенгар към Запада. Гуру жи започва да представя лесни версии на сложни асани, или пози, на хиляди демонстрации в полза на новата си публика, като трансформира мистичната тайнствена практика в наука, терапия и изкуство, достъпно за всеки. Акцентът е върху прецизността на изпълнение на асаните и правилното разположение на тялото. Сега на 88 годишна възраст, Гуру жи управлява института в Пуна, Индия, където все още дава насоки в часовете по йога. Тук се обучават студенти от целия свят по т.нар. „Айенгар йога”, термин, който той самия не обича да използва, но все пак това се е превърнало в „търговска марка” с множество последователи. Йога и комерсиалният свят свързан с йога се е превърнала в индустрия за милиони долари, провеждат се курсове с различни имена и форми, но пионерът на всичко това, Гуру Айенгар, предпочита да запази нещата по-семпли. Интервюто е направено в престижния институт в Пуна.
ЧАСТ 1
CNN: Гуружи, добре дошли в Talk Asia. Днес, йога е завладяла целия свят като буря, а вие сте оценен, като личността, която е допринесла в голяма степен за този преход. Очаквахте ли да имате толкова голям световен принос?
BKS: Когато пътувах до Англия, Швейцария, през 1954, никога не съм предполагал, че йога ще „зарази” света толкова бързо. Въпреки, че пътувах на Запад през 1954г, успях да се срещна с публиката едва през 1961. Така че ми отне 7 години , за да изградя някакъв начален интерес, като правех стотици демонстрации с цел привличане на хората към йога. Но след 1961 г, започнах да лекувам с йога хора боледуващи от дълги години и мисля, че терапевтичният ефект на йога, помогна за нейното бурно разпространение и приемане.
AR: Но това е древна индийска практика, защо мислите, че толкова много западняци са я възприели и дори са я превърнали в начин на живот?
BKS: Първо, йога беше само за удоволствие и радост на света. Всички търсеха сексуални удоволствия, чувства, щастие и радост. Така че аз им показвах асани, които събуждат тези емоции. По-късно, обаче, ги попитах дали това е всичко, което искат или искат и нещо повече? И това беше повратната точка, когато хората започнаха да проявяват интерес и към духовната страна на живота. Беше необходимо много време, но последвалата трансформация стана много, много бързо.
AR: Списание „Таймс” Ви определи за един от най-влиятелните хора в света. Очаквахте ли да се случи такова нещо ?
BKS: Не, никога не съм мислил за това. Това обяснявах, че никога дори не съм мечтал да стана световно известен. Занимавах се с йога, за да подобря собственото си здраве, понеже боледувах от туберкулоза и целта ми беше да се избавя от тази болест. Но в последствие, обстоятелствата ме принудиха, а и хората започнаха да ме канят да преподавам йога. Така че приех йога, като своя мисия.
AR: Доколкото говорим за „Айенгар йога” – как този стил помага на хората?
BKS: Знаете ли, виждал съм много хора, които практикуват йога на места, където няма никаква основа или трайност на преподаваните практики и си помислих, че такъв стил йога няма да помогне на никого, защото след време ще замре, защото е като прах, който привлича още прах. Така че взех решение, че за да успея да привлека хората, докато представям асаните, трябва всяка една частица от тялото ми, без изкривяване, без деформиране, без разсейване, че всяка една част от тялото ми, фибра, синус, мускул трябва да се представят напълно успоредни едни на други в основните места. Ориентирах цялата си практика към постигане на пълен баланс и абсолютно изправено положение на ставите, китките, пръстите, мускулите, лявата и дясната половина, предната и задната част...Тогава прегърнах идеята, че асаните трябва да се изпълняват в точно премерен формат.
AR: Асаните, това са физическите упражнения?
BKS: Нещо обаче ми подсказа, че това не е достатъчно, така че трябваше да вложа ума и интелекта си, които да се разтягат с всяко разтягане на тялото, да се свиват с всяко свиване на мускулите. И това спомогна да се създаде нов начин на представяне на асаните, а това ново представяне привличаше все повече и повече хора. Те осъзнаваха, че тялото трябва да се балансира с нивото на съзнанието и че трябва да съответства с интелекта на най-висшата мъдрост.
AR: Но през последните години, видяхме появата на много видове йога : йога за бебета, йога за майки, диско йога, кикбокс-йога и др. Освен това все повече навлиза и комерсиалната страна. Това притеснява ли Ви в някакъв смисъл ? Мислите ли, че това е отклонение от същността?
BKS: Да, притеснява ме. Притеснява ме, защото йога е наука. Йога е наука, която учи човек да свързва тялото с ума, ума с интелекта, интелекта със съзнанието и съзнанието с Аза. Днес, когато този възвишен предмет се комерсиализира, на мен ми е болно. Но много хора са намерили начин да се възползват, като научат нещо, дават му различно име и привличат други хора към това. Не мисля, че същинската йога ще оцелее в бъдещето.
ЧАСТ 2
AR: Гуру жи, институтът в Пуна беше построен и кръстен на вашата покойна съпруга. Разкажете ни малко за тази институция и защо решихте да овековечите името на съпругата Ви ?
BKS: Знаете ли, първо, когато се ожених, съпругата ми не знаеше нищо за йога. Второ, когато практикувах, нямах възможност да сравнявам своето обучение с това на някой друг, така че аз отделях огромно внимание на йога – практикувах по 10 часа на ден – но все пак нямах дори огледало, за да се огледам как изпълнявам позите. Така че в мен се водеше вътрешна битка. И после си помислих, че трябва да направя нещо повече, да представя това което практикувам. Когато се съгласих да се оженя, си помислих, че ще използвам жена ми за огледало по време на процеса ми на обучение. И така се случи, че жена ми пожертва всичко в името на моята практика. Нито веднъж не ми каза, хайде да отидем заедно на кино, никога не каза, хайде да отидем да пазаруваме. Това уважение, което тя изпитваше към мен по време на обучението ми, е причината да кръстя института на нейно име.
AR: И предполагам, че с нейна помощ Вие успявате да правите толкова сложни пози. Направо впечатляващи, разкажете ни нещо повече за тези скулптури.
BKS: Например, ако погледнете позите, които дори и сега правя, можете да видите , че енергията се разпределя равномерно в цялото тяло. Знаете ли, много хора, когато правят позата скорпион, ще забележите, че ръцете им се свиват и не издържат, седалището им се накланя за да задържат главата. Вижте, обратния ред, от пръстите на ръцете, виждате как енергията ми се движи нагоре, и въпреки че краката ми са върху главата ми, виждате, че мускулите на краката ми са насочени нагоре, а не надолу. По този начин аз изучавах всяка една част от асаните.
AR: Как правите това ? Вие просто изцеждате всяка поза ?
BKS: Съвсем не, всяка поза е пълна с разтягане и разтегляне. Вижте и мишницата, целия крак е обтегнат, така че да няма опасност от падане и енергията да протича гладко.
AR: Колко впечатляващо. Колко студенти учат във Вашия институт ?
BKS: Тук? Има около 700 - 800 студенти.
AR: Забелязах, че доста от студентите ви са от Индия, но има и такива от други държави. Какви хора идват тук да се обучават?
BKS: Преди всичко местни хора, но през летните месеци и през декември и януари идват и чужденци. Деветдесет процента от хората, които идват са учители по йога, така че има повече учители отколкото ученици. Учителите желаят да се усъвършенстват и затова идват тук, а като се върнат могат да приложат наученото в техните собствени часове.
AR: Със сигурност, всички, които идват тук знаят много добре кой сте , така че трябва да е голяма чест за тях да бъдат тук. Кажете, когато популяризирахте йога и посещавахте различни места по света, можете ли да си спомните един момент, който се откроява в паметта Ви, когато сте си помислил : „Господи, какво огромно влияние и въздействие оказвам върху хората” .
BKS: Гордостта със сигурност не е минала през съзнанието ми, това мога да твърдя. Но когато моите ученици ме посещават, ставам емоционален и ги чувствам почти като свои деца.
AR: През 1952 г., имахте шанса да се срещнете с прочутия цигулар Йехуди Менухин и това беше началото на вашата световна известност. Как се случи всичко това?
BKS: Ами, аз не знаех кой е той. Когато дойде в Индия, всеки ми казваше „Г-н Айенгар, познавате ли го?” Аз им отговарях, че не го познавам, а те ми обясняваха, че това е най-известният цигулар в света и че трябва да се запозная с него и така аз отидох и се срещнахме. По същото време в изданието The Times of India излезе статия, че той правел ширшасана заедно с Неру. Тогава разбрах, че той е запознат с йога. Той ме попита какво представлява йога, така че аз му казах, че вместо да ме пита, мога да му покажа с какво се занимавам. Той се съгласи с радост. Тогава, за около 45 минути му представих едно цяло занимание по йога. Казах му „ а сега искаш ли да ми покажеш ширшасана”? Той се съгласи и като зае позата, аз наместих тялото му, а той сподели, че никога до сега не е изпитвал такова усещане за радост и приятни емоции.
AR: И така, когато посетихте Европа за първи път, как бяхте посрещнат от хората там?
BKS: Британците са управлявали Индия в продължение на стотици години. Беше много трудно за един индиец да отиде в Англия с високо вдигната глава. Всички се отнасяха към мен като към роб, въпреки, че бях поканен да водя йога, все пак, ме третираха като роб. Така че това е нещо, което също бих отбелязал, че се научих - да превърна робовладелците във свои собствени робовладелци.
AR: Но как успяхте да убедите хората, че йога е правилния път, който трябва да изберат?
BKS: Моето съзнание беше изцяло отдадено но йога. Затова исках да направя йога световно известна. Това, обаче, беше много трудна задача. В онези времена, не беше лесно да пропагандираш целите си. В наши дни, разбира се, хората се обучават на равни начала по целия свят, но в миналото нещата стояха различно. Например, в Англия аз не се чувствах сам. Бях отседнал в хотел на Кенсингтон Роуд, и обслужващият персонал казваше, че щом съм гост на Менухин и понеже не биха желали да го изгубят като свой клиент, ще ме оставят да пребивавам в хотела спокойно. Но ако си с черен цвят на кожата, беше забранено да се храниш в ресторанта на хотела. Подобно нещо ми се случи в Америка през 1956г. Не ми беше позволено да изляза от летището, докато първо не преминеха всички хора с бял цвят на кожата. Аз се придвижвах много бързо из летището и бях изпреварил почти всички хора, но в крайна сметка останах последен заради произхода си. Аз бях единствения цветнокож, който пътуваше с този полет от Индия.
AR: А никога ли не Ви мина през ума и не си казахте – добре, щом се отнасяте с мен така, аз пък няма да Ви покажа ползата от йога – връщам се обратно в Индия и Ви оставям да страдате.
BKS: Ами умът ми беше отдаден само на йога и си казвах, че ще победя. Така че тогава приех унижението, а днес съм „Кралят на Америка”, по отношение на йога. Това е промяната, трансформацията, която промени начина на мислене на американците. Успях да ги преобразя и с милостта на Бога, те се научиха да уважават, но не само йога, а дори и индийците.
ЧАСТ 3
AR: Гуру жи, каква е философията зад Вашия стил йога ?
BKS: Моля Ви, не наричайте стила йога „мой”. Аз успях да подобря разбирането за йога по отношение на качеството, това е всичко. Аз въведох прецизност в изпълнението на позите, които са възникнали откакто свят светува. Така че това всъщност е традиционната йога, която просто облякох по по-достъпен начин, за да се хареса на по-голям кръг от хора.
AR: Затова ли се използват различни спомагателни уреди като тухлички, въжета и др ?
BKS: Не, тези спомагателни уреди бяха въведени, тъй като много хора страдаха от различни заболявания и не получаваха полза от лечението с лекарства и много от тях не можеха да правят упражненията самостоятелно, което беше пречка. Така че аз въведох тези спомагателни уреди, тези инструменти, за да могат всички хора да практикуват йога и да приемат благотворния й ефект.
AR: Мисля, че едно от най-трудните неща за осъзнаване, е как чрез физическите пози – асаните, човек успява да достигне до собствената си същност.
BKS: Знаете ли, приятелю мой, Вие грешите. Знаете ли, това не е физическа поза. Тялото е външното ни Аз. Умът е вътрешното ни Аз. Истинският Аз е невидим. Както водата се съхранява в съдове, така истинският Аз се съхранява в съда наречен тяло. Така че докато тялото не се пречисти, освети, как бихте могли да минете през вратите към вашата душа. Тялото е като крепост, нарича се „пуруша”. „Пура” означава крепост, така че трябва да преминете през седемте врати – една след друга, от кожата към плътта, от плътта до ума, от ума до разума, от разума до съзнанието, от съзнанието до възвишеността, от възвишеността до съвестта , от съвестта до Аз-ът. Така че в тази крепост има толкова много врати. Но без да отворите предната врата как бихте могли да минете към следващата? Йога ни учи първо да отворим първата врата, така че да влезе свеж въздух през нея, да може космическата сила да влезе, и чрез тази космическа сила се минава през другите врати, така че т.нар. външно тяло да се обедини с вътрешния Аз - основата, която никога не се променя.
AR: Мислил ли сте някога, къде щяхте да бъдете ако йога не беше част от живота Ви
BKS: Вероятно нямаше да съм между живите от дълго време. Нямаше да оцелея.
AR: Защо?
BKS: Защото страдах от туберкулоза. Дори и от застрахователната компания, а и всички лекари, казваха, че няма да живея дълго. Тогава бях на 25 години. Сега наближавам 90, така че йога ми даде бонус от 75 години и съм толкова щастлив ! /смее се /
AR: Две от вашите общо шест деца работят в института в Пуна. Надявате ли се те да напреднат и да продължат това, което Вие сте започнал?
BKS: Йога може да се практикува от всеки, но трябва да оставим на милостта на йога да прецени дали даден човек е подходящ или не. Едно е сигурно, че моите деца определено са приели йога като начин на живот. Те са пропити от йога. Всичките ми деца са привързани към йога.
AR: Гуру жи, благодаря Ви !
(http://www.center-yoga.ru/images/guru.jpg) (http://www.india.ru/india/yoga/hatha5.jpg) (http://hatha.narod.ru/BKSI-circle.jpg)
-
Мислите ли че развитието на тялото е по важно от духовното развитие?
-
Мислите ли че развитието на тялото е по важно от духовното развитие?
А мислиш ли,че на един 200-300 годишен йога му пука за тялото?Йога е наука за духовно усъвършенстване ,а не школа за манекени. ;D