Астрология на Слънчевите знаци е предмет на скептицизъм и подигравки дори сред самите астролози и има причини за това.
В края на краищата зодиите са само 12 и описват качествата на по една дванайсета от човечеството.
Личностните характеристики са пуснали дълбоко корени в областта на общите описания. Каквото и да кажете за някого, то почти винаги ще съответства на реалността. Обичаме да четем тези описания, те потвърждават предрасъдаците ни. Всеки познава поне един словоохотлив Близнах. Всички сме срещали трудолюбиви Козирози. Описанията на зодиите не са погрешни - те са само неточни. Един месец в година може да се опише с няколко общи приказки. Ако живеете в северното полукълбо, авхуст е горещ и слънчев, а януари е студен и мрачен. Но през август може и да превали, както и през януари да грейне слънце. Това че в месеца има около 30 дни, разширява възможностите за общи и неточни характеристики. Всеки Слънчев знак има по 30 градуса, всеки от които си има своите качества.
Нещо повече, Слънчевият знак представлява само част от сложната картина на човешката личност. Астролозите подчертават важността на Асцендента, чието включване в анализа на хороскопа дава 12 пъти по-голям брой личностни характеристики от броя на Слънчевите знаци - всичко 144 x 12 възможни комбинации, т.е. общо 1728 различни описания на личността.
Предвид деветте позиции на планетите в наталната карта, с които трябва да се съобразим, и аспектите, които те образуат по между си и като прибавим значението на планетите в 12-те дом, става очевидно, че възможните комбинации във всяка натална карта наброяват милиони варианти. Всяка карта е толкова индивидуална, колкото личността, която отразява.
Въпреки това астрологията на зодиака все повече навлиза в бизнеса и търговията. През 2001г. австралийски вестник съобщава, че Близнаците са "най-предразположени към катастрофи щофъори". Фирмата Suncorp Metway е направила проучване на базата на 160 000 застрохователни искове след катастрофи с леки коли в Австралия за период от три години. Най-голяма вероятност да катастрофират имат Близнаците. Щофъорите от зодиите Овен и Риба заемат второ и трето място. Най-малка е вероятността да преживеят злополука имат Козирозите. Уорън Дюк, национален дитектор по личните застраховки на Suncorp, направи следния коментар на тези факти:"Близнаците като правило са неспокойни, лесно се отегчават и се дразнят от предметите, които се движат с бавна скорост.. Телците са известни с това, че са инатливи и непреклонни, докато Козирозите обикновено се смятат за търпеливи.
Пълният списък като се започва от зодиите, които са най-склонни да претърпят катастрофа, е следният: Близнаци, Телец, Риби, Дева, Рак, Водолей, Овен, Лъв, Везни, Стрелец, Скорпион, Козирог.
В средата на деведесетте Tesco, английска верига от супермаркети възлага проучване на навиците на клиента в зависимост от Слънчевите им знаци. Целта на изледването е да се усъвършенстват методите за продажба и реклама - с други думи, маркетингът да се насочи към профила на целевата група.
Резултатите от проучването рзкриват следните особености в зависимост от зодиите на куповачите:
ОВЕН: бързи, ефективни, агресивно използват количката за покупки
ТЕЛЕЦ: купувачи на традиционни стоки за ежедневна употреба
БЛИЗНАЦИ: водят се от модните тенденции - добре запознати с новите продукти
РАК: верни на марката
ЛЪВ: прекарват повечето време в разглеждане и пазаруване от щандовете с деликатеси
ДЕВА: пазаруват по списък и се придържат към него
ВЕЗНИ: обичат привлекателните витрини, ведрата музика, изисканите опаковки
СКОРПИОН: имат изискан вкус и око за качество
СТРЕЛЕЦ: много купуват; количките им са винаги пълни
КОЗИРОГ: прекарват повече време, като търсят идеалните съставки
ВОДОЛЕЙ: покупки, съобразени с екологично чист произход и опазването на околната среда
РИБИ: купуват по инстинкт, не от практични съображения; склонни са повече от другите зодии към импулсивни покупки
Ако Слънчевите знаци търпят критика заради прекалено големите обобщения, оправданието е, че все пак трябва да започнем от някаде. Това са общи положения. Вместо 12-те зодиакални знака трябва да се разгледа първо четирите основни типа личности.
Типове личностиСъществуват много подходи към бизнес управлението. Ще започнем с четирите основни - четирите различни стила - във фирмите, в менинджмънта и в личностен план; четири стила, които можем да разпознаем и да приложим в собствената си работна среда.
Тази система е основана на модели и стереотипи: модела на астрологичните елементи [стихии] и стереотипите от наталната астрология. Моделът представлява опростяване, начин на описване на дадена стратегия. Тои не отразява реалността. В реалността съществуват много различни стилове на управление, стилове на ръководство и индивидуални стилове. Трябва да осъзнаем ограниченията на опростената версия на модела на често пъти сложната реалност и да оценим възможностите, които такива модели са в състояние да ни продоставят.
Същото може да се каже и за стереотипите. Стериотипът е етикет, надпис за идентификация, дефиниращ определени характеристики. Стереотипът не оценява ценностите. Можем да опишем стериотип с добри или лоши качества - това е въпрос на интерпретация. Стилът на управление, индивидуалния стил или фирмената култура се определят от много различни качества. Прагматикът за един мениджър може да бъде човек, който разрешава проблемите, а за друг - просто някакъв си песимист.
Стереотипите имат своите недостатъци - те могат да ни попречат да разглеждаме хората като индивидуалности. Когато стереотипите са пропити с предразсъдъци, могат да работят срещу нас. Наталната астрология си поставя за цел да кара стереотипите да работят за нас. Когато създаваме типология, можем да установим различията в стиловете на работа и управление, лидерските методи и в индивидуалния стил. Ако не се подхлъзнем по пътя на неправилните предпоставки, погрешните възприятия и нетолерантността, типологиите, описани в следващите страници, могат да ни помогнат да станем по-толерантни и по приспособими към рутината в работата.
Идеята за четирите стереотипа съществува от древността. През 500г. пр. Хр. гръцкият философ Емпедокъл твърди, че материята се състои от четири елемента: огън, земя, въздух и вода. Един век по-късно Хипократ съотнася тези четири елемента с човешкото тяло, които Клавдий Гален, римски лидер от втори век след Хр., нарича четирите течности в човешкото тяло или четирите темперамента. Типологията на Гален се гради на телесните течности: холеричен, меланхоличен, сангвичен и флегматичен тип, които описват раздразнителния, потиснатия, оптимистичния и бавния и спокоен характер.
В недалечно минало психологът Карл Юнг разработва личностна типология по пътя на интуицията, усещанията, мисленето и емоциите. Типологията на Юнг, която астролозите свързват с четирите елемента, продължава да има дълбоко влияние въху съвременното управление и подбора на нови служители. Днешните книги по менинджмънт описват четири стила на ръководство, четири типа на управление, четири роли в работния екип, четири фирмени стила и т.н. Така че днес, както в миналото, стереотипите са много разпространени.
Класифицирането и категоризирането са основни функции на човешкия мозък - това е нашият начин да осмислим света около нас. Стереотипите имат своите граници, но ако знаем как действат, изучаването им ще ни помогне да разберем силните и слабите страни на хората, с които работим, и да научим повече за самите себе си.
Бизнес астрологияСъществуват три основни сфери, в които фирмите могат да използват астрологията като полезен инструмент в корпоративното вземане на решения: финансовата [или прогностичната] астрология, фирмената [или монданната] астрология или наталната астрология, която разглежда рождената карта на индивида.
Финансовата астрология се използва за прогнозирането на тенденциите и промените на пазара. При анализите и прогнозите си финансовия астролог гледа аспектите между транзитите и колебанията на борсата. Няма прогнозна система, която да може да се похвали със 100% точност, но в прогнозите си за тенденциите на пазара финансовите астролози в Ню Йорк и Лондон отбелязват успех над средното равнище. Финансовите вестници и списания започват да вземата астрологията насериозно. Международната общност на бизнес астролозите със седалище в Ню Йорк все почвече привлича вниманието на медиите - точността на прогнозите им не може да се обясни със закона на вероятностите. [Виж
www.afund.com]
Фирмената астрология[клон на монданната астрология] дава поглед върху процесите и потенциала на една отрганизация. По същия начин, по който монданната[политическата]
астрология анализира политическата обстановка въз основа на карта, свързана с договори или дадена декларация за независимост, фирмената астрологи изготвя карта на деня на създаването и.
Все повече компании търсят съвет от астролозите кога да поставят началото на нов проект или търговска марка или кога да създат нова дирма. Английски телевизионен канал за документални филми поръчва на астролог да анализира рекламните възможности и перспективите на Body Shop. Основателката на компанията Анита Родик [Везни] през 1976г. открива първия Body Shop в Брайтън, а днес фирмата е международна компания с около 800 магазина в над 40 страни. Анализът на астролога е попаднал в "целта", както казва самата Анита Родик, и е бил в хармония със собственото и виждане за развитието на компанията.
И накрая, съществува натална астрология, където тълкуванията на наталната карта могат да бъдат използвани при назначаването на нови служители, при изграждането на работния екип и определянето на ръководството. Тук се отделя особено внимание на наталната астрология. Тя разглежда астрологията като подход към психолохическото значение, жизненоважно за успешното управление в днешния конкурентен свят на бизнеса.
Затова финансовата астрология е за печалба, фирмента астрология е за стратегия, а наталната астрология е за оптимизиране на взаимоотношенита с хората. Астрологията сама по себе си не е лесният отговор на сложните управленски ситуации. Назначаването на нови служители само въз основана астрологията и нищо повече води до сигурна катастрофа и е тъжен показател за изключителна некомпетентност на ръководството.
Но ако астрологията се съчетае със здрав разум и с разбирането за нуждите на компанията, тя може да е безценно приемущество и при изграждането на сполучлив екип, и при стремежа към творческо управление.
Астрологията не може да ви посочи най-добрия партъор, най-добрия продавач, нито пък най-добрия служител или работодател. Тя може да ви каже нещо за качеството на отношението, в което вие се готвите да се впуснете, независимо дали сте мениджър, служител или си имате собствена компания. Зодиакалните знаци също не могат да ви покажат кое води до успехи или провал. Астрологията няма да ви каже кой е мързелив и кои - усърден. Някои книги за астрология твърдят, че определени зодии се свързват с хора, които имат особен потенциал в някаква област. От Скорпионите излизат добри хирурзи и детективи, Везните са дипломати, а Раците добри готвачи. От коя зодия стават най-добрите мениджъри? От всяка зодия! Има Телци мениджъри и Близнаци мениджъри, мениджъри, родени под знака на Водолей и Лъв и всеки друг знак. Техният зодиакален знак няма да ви покаже доколко са способни да управляват хората. Но наталната карта ще ви посочи начина, по който те изпълняват задълженията си. Водолеят мениджър може да наблегне върху последните разработки в теорията на управлението или може просто да му идва да отръки да събира екип от правилните хора. Телецът мениджър може да е безцеремонен и консервативен, но може да има вродената способност да стига до сърцевината на нещата. Близнакът може бързо да се адаптира към променящата се ситуация и да спечели доверието на хората, като ги излуша и говори с тях.
Изучаването на астрологията ни помага да ценим различията между хората. Често не успяваме да видим как стоят нещата от друга гледна точка. Мислим, че собствената ни перспектива трябва да е вярна. Ако сме оптимистични, агресивни и гладни за продажби, счетоводителят, който говори за бюджети и крайни резултати, е песимист. Ако ние сме счетоводителят, прекалено ентусиазираният мениджър по продажбите с безразсъден и безотговорен тип, който не разбира финансовата реалност. В понятията на астрологията това описва конфликта между Огнения и Земния тип. Психологът може да припише това на динамиката между Интуитивния тип и Усещащия тип. Няма добър и лош тип - трябва да познаваме многообразието от проявления на човешката индивидуалност.
Добра начална точка в бизнес астрологията са четирите типа.
Следва разглеждане на характеристиките и качествата на зодиите. Те може да са твърде общи, но както вече казахме все от някъде трябва да тръгнем. По-нататък следва задълбочаване в наталните карти..
Елементите Започваме с поглед към зодиите, групирани според елемента си:
огън, земя, въздух и вода. Причините за това са две: пръво, всеки елемент има определени психологически характеристики, както се каза по горе. Огнените личности са пълни с ентусиазъм, Земните знаци са практични, Въздушните знаци са аналитични, а Водните знаци имат богато въображение и дълбоки чувства. Второ, това разделение по елементи съответства на типове, познати не само в психологията, но и в популярната бизнес литература, в тестовете за назначение на нови служители и в стиловете на ръководство.
Наталните карти дават възможност за по-детайлно интерпретиране на личностите и лидерските качества, отколкото единствено тълкуването на зодиакалния знак.
Ако не сте запознати с разчитането на карти, добра отправна точка е разглеждането на елементите. Ако чувствате, че не сте типичен представител на зодията си, може би съответствате по-скоро на доминиращия си елемент.
Когато анализирате картите, е полезно да помите, че хороскопът се състои от знаци и домове. Планетите в зодиите описват чертите на личността ["
кой съм аз"]; планетите в домовете описват действията, които предприемате ["
какво правя"].
Огнените знаци и домове [Овен, Лъв, Стрелец; Първи, Пети и Девети дом] ни казват: "
всичко е възможно".
Земните знаци и домове [Телец, Дева, Козирог; Втори, Шести и Десети дом] имат по-практичен, реалистичен подход; те са знаците и домовете, които казват: "
бъди реалист".
Въздухът съответства на "
анализирай го" [Близнаци, Везни, Водолей; Трети, Седми и Единайсети дом];
а
Водата съответства на "
чувствай, но не го показвай" ["Рак, Скорпион, Риби; Четвърти, Осми и Дванайсети дом"]
Слънчевият знак може да ни обясни влечението ни към определен вид автомобил или кабинет, обяд - или дори дипломатическо куфарче. Девата например търси по-скоро сигурност, отколкото стил или чувства, и вероятно ще избере надеждно куфарче, което има най-малък шанс да бъде изгубено.
Възможно е четирима мениджъри от четири различни зодии да изберат еднакви коли, но подбудите им вероятно ще бъдат доста различни. Огнените зодии избират стил, елегантност и "личната нотка". Земните знаци избират модела автомобил по солидност и практичност. Въздушните зодии са в тон с модата, влиянието на колегите от техния ранг във фирмата[да са като тях или обратното - да са различни], а понякога и верността на към екипа; Водните зодии, ако имат избор, се влияят от емоционални причини, вярност към марката или просто "усещането", че дадения модел "е правилният".