Виж какво намерих за пчела,макар че не е оса,може и да те наведе на нещо
ПЧЕЛА Обща символика: В митологическите представи образът на пчелата е позната от епохата на неолита. Той се свързва с един от най-важните мотиви на
плодородието – настъпването на пролетта. Пчелата понякога се разглежда като оръдие на Бога, с което се пробужда божеството на плодородието. П. се отъж¬дествява в колективен и индивидуален, в темпорален (времеви) и в духовен план. В тези случаи нейния комплексен символизъм отвежда към
материализирането на душата и възприемането на пчелата като
същество, оживяващо света между небето и земята.
В митологичната образност П. или нейните функции се свързват с идеята за Световното дърво. В скандинавската митология дървото Игдрасил е пропито с живителен, свещен мед. П. участва в преданията и космогоничните митове на страната на боговете и против злите духове. В една богомилска бинарна легенда откриваме съчетание от пчелни мотиви с изо-бра¬жения на стрели и сватба на Слънцето на фона на двубой между Бога и дявола. Очевидна е връзката между пчелата и
боговете на плодородието от рода на Великата майка или Бо-гинята-Майка.
Пчелата е символ и на "медните" Индра, Вишну и Кришна. Известен е образът на Кришна във вид на П. над главата на Вишну. В "Атхарваведа"
духовното познание се свързва с про-изводството на мед от пчелите.
В Египет П. била олицетворение на
царска сила, витал- ност (жизненост) и мъдрост. Египетски мит разказва как бо-гът на слънцето Ра се разплакал, сълзите му покапали на земя- та и се превърнали в пчели. За древното познаване на този вид насекоми говори и едно изображение на отглеждане на пчели, произхождащо от релеф в светилище на Ра от времето на V ди-настия.
Древногръцката богиня Артемида се асоциирала с образа на свещена пчела, нейните жрици в светилищата й се наричали "пчели", а жреците евнуси били "търтеи". Според библейското описание в Обетованата земя тече "мляко и мед". В раннохрис- тиянското изкуства на катакомбите пчелата символизира
безсмъртието в образа на възкръсващия Христос. За Нозаирите от Сирия, Али, лъвът на Аллах е принц на пчелите, които според някои версии били ангели…
Пчелната майка се явява символ на
върховна власт, пло-до¬витост и плодородие. С пчелната символика се свързват та-к謬ва качества, като:
ред, трудолюбие, грижовност, мъдрост, красноречие и предпазливост. П. е символ на
душата и на нейната материализация след излизането й от тялото. Пла¬тон потвърждава, че душите на праведниците се превръщат в пчели.
Известен е митът за произхода на пчелата от сълзата, проро- нена от разпнатия Христос. Посредством меда и жилото си пче-лата се приема и за емблема на Христос: от една страна медът символизира сладост, доброта и всеопрощение, а от друга жи-лото е синоним на Съдника Христос и неговото правосъдие.
П. се уподобява и с "героите-цивилизатори, установили хармония чрез мъдрост и меч". Според средновековната демо-нология на светата Инквизиция вещерите и магьосниците, кои-то пиели преди арестуването си пчелно млечице, можели да из-държат на всички разпити и мъчения.
Българска обредност и символика: Според една легенда Бог благословил пчелата да дава най-сладкото нещо в света – меда, заради това, че попречила на Слънцето да се ожени. От¬тогава медът и восъка се смятат за лековити и имат магическа- та сила да прогонват злите сили и да омилостивяват болестите. В Югоизточна България господарка на П. и пчеларството е св. Богородица, а всеобщ патрон на пчеларите у нас е св. Прокоп.
Според поверието душите на починалите кръстени деца се превръщат в П., които кръжат под Райското дърво. Според дру-го народно поверие душите на мъртвите идват на земята във вид пчели, които обикалят цветовете на ягодите в дните от Ве-лики Четвъртък до Спасовден.
Източник: "Светът на символите" Христо Енев