Веселина Илиева: Изгаряме злото в огъня
Какво точно е нестинарството?
Знае ли някой?...
Има неща в нестинарството, които не трябва да се казват. Не става въпрос за техниката - в един момент ти играеш така, както намериш за добре. Техника на стъпване няма - това е огън! Огънят навсякъде гори.
Тайна е... Нестинарството не се предава по наследство...
Основното е да знаеш, че има една сила, която те закриля. Да вярваш, че като правиш добро, то ще те запази дори в огъня.
Кръстът е винаги с мен. Прикаждането на тамяна, което се прави в конака, обличането на иконите, светената вода, с която се премиват. Нас, когато ни прикаждат, атмосферата... Като засвири музиката, чуя тъпана, започне обикалянето, прикаждането, като наближа огъня... Българи е на една височина! И тъпаните там отекват - бум, бум!...
Последния път, когато трябваше да изнасяме иконите на Свети Константин и Елена, дядо Киро беше много болен. "Не знам как ще стане тази работа, дяца..." Така каза. "Ще гледаме, белки Свети Натанаил даде сили." И преди да започнем, той отиде долу на аязмото "Света Елена", а като се върна, вика: "Ще стане". Като запалил свещица, измил се и се почувствал по-добре. Направихме всичко, даже той заводи хорото и след това пак легна болен.
Дядо Киро води една от дъщерите на баба Злата-нестинарката. Те са много стриктни за това, което се изпълнява в огъня. Ако не го изпълняваш както трябва, няма да те приемат. Трудно ме приеха, но сега всяка година ме търсят...
В Българи има традиция, която никога не се мени. Независимо дали в сряда, четвъртък или петък, на този ден се прави празникът (Св.Св.Константин и Елена-бел.ред.). С направените дарове се поддържат манастирите. А на Света Богородица правят курбани, събират се много хора. Тогава който отговаря за аязмата като се прекръсти и раздава от водата, раздава от водата, всички да си вземат за здраве. Само той раздава. Да не се мърси водата...
Хората в Българи са някак си други - прекланят се пред своите, тачат си празниците и живеят заедно. Казват, че доскоро не се разрешавало да се вземат с хора от други места, да се женят за други, такава била традицията. Те се различават и по кожата, и по телосложението. Влизаш-излизаш, не са любопитни. Кой си, що си, къде ходиш - не питат. В Бродилово не е така... Затова тук не мога да играя. Опитах един, два, три пъти. Не става... Не вярват тук... Докато в Българи един дето ми каза: "Их, този голям жив огън, ти не дочака да..."
В един момент усещаш, че можеш да влезеш и ти засвирват нестинарската... Усещам всеки човек, мимиката, която ще направи, думата, която ще каже. Усещам ги зад гърба си.
През последните години хората не вярваха, пък и сега има, които не вярват. Но всичко се връща... Затова се случва лошото, защото хората не вярват... Бог значи да правим добро...
Как ще се научат хората да правят добро?
Не знам.
Има хора, които обичат да правят зло и когато им дойде на тях лошото, тогава казват: "Господи, помогни ми, прости ми". Тогава се сещат за Него. Тогава молят Господ за прошка. А важното е да се покаят за злото, което те са сторили.
По-различни хора ли са тези, които влизат в огъня?
Не съм по-различна, човек съм като всички други. Може предначертанието на съдбата да е било такова. Може самата съдба така да е направена.
Записвам стари легенди. В едната от тях казват за някоя си баба, че когато се е родило детето, чула предсказание на кой ден детето ще падне в кладенеца и ще умре. Била много притеснена, но не казала на никой. Намерила дядото и на него казала: "Трябва този кладенец да се махне от къщи, че има змия в него". (Уж я било страх от змия). Затрупали кладенеца, но на деня детето паднало в друг кладенец и умряло. Ето я съдбата - дотолкова са му били дните...
Нестинарството талант ли е, дарба ли е?
За мен това е вяра. Аз вярвам, че ще ме запази светинята. Вярвам в Бог, но по един свой си начин. Когато имам време, паля свещичка и се моля. А както вървя по някой път, си мисля благодарности на Господ за това, че ме е запазил, че сме живи и здрави. Радвам се на всичко хубаво в природата. Някой че е хубав, хубаво облечен - защо да не му го кажеш? Така и денят става по-хубав.
Нестинарството религия ли е?
Трябва да е религия. След като църквата не го отрича. След като вървят икони. И кръстът пред иконите, прикаждането с тамян, паленето на свещите, преклонението пред иконата...
Защо се прекланяме пред иконата?
Светците са били също хора като нас, останали са образите им. Както е моята майка на снимка. Мама я няма, но като си я погледна на снимката, изпитвам същото. Обожавам я. За мен тя е нещо свято, което съм загубила и което никога няма да го върна, но мога да го почитам.
Нестинарството откъде идва?
Много са легендите. Най-вярното сигурно знаят пак хората от Българи. Там до 1965 година бабите Златите са играли. В Бродилово, Ново Паничарево и Кости също е имало нестинарство. Църквата е била отричана и забранена, но хората са пазили "затворения кръг"...
Ще ви кажа нещо за нестинарството, досега не съм го казала: когато дойде месец май и наближи Свети Константин и Елена, настръхвам цялата. Нещо като че ли необикновено има в самия месец. Докато дойде празникът, нещо ми става... Усамотявам се, да няма никой около мене, да не слушам хора.
В един такъв момент усетих, че трябва да настъпя огън, за да ми олекне. Та накарах една жена да ми изкара огън. И настъпих. И вечерта заминах за Българи. Това е...
Как започна всичко?
Беше преди много години. Бяхме в Българи. Играеха нестинари. Беше ми любопитно. Седях на два-три метра от огъня и си казах: "Вътре в тая горещина как можеш да издържиш?" (От 12 по обяд се кладе огънят до вечерта - в 9-10 часа се играе на жарта).
Земята и въздухът горят... Гледах и усетих, че изрекох на глас: "Сигурно си мажат краката и влизат". И казах една много лоша дума: "мяткат иконата". Като го казах това нещо, стана ми зле, ама толкова зле - имах чувството че умирам. Казах на една от жените: "Много ми е лошо, викайте лекар". И тя вика: "Ще ти ударя един шамар". Помислиха, че от огъня ми става лошо. Обаче аз чувам, а не можех вече да отговоря. Просто устата ми се скопчи. Не помня нищо. Сега имам чувството, че това е вторият ми живот. Закарали са ме до параклисчето на Света Елена, наплискали са ме с вода и някаква баба от Българи ми каза така: "Ти, детето ми, ногите ти са лед студени и ръките ти са лед студени, ти ще станеш нестинарка". Аз, дето само при мисълта за огъня ми стана лошо, й казах: "Не ми говори така, щото пак ще ми стане лошо". Понамокриха ме и тръгнах. "Боже Господи, ако нещо сбърках, ако нещо грозно казах, ако те обидих и ако ти действително съществуваш, направи така, че да остана жива, заради деЦАТА МИ''-ТАКА КАЗАХ.
Минах по огъня един път, минах втори път, минах трети път... Носех иконите. Усетих, че ми се затоплят краката и излязох.
Не зная тогава ли получих това изстиване на краката или съм си го имала, или е Божие наказание за това дето казах, че "мяткат иконата". Аз не мога да си го обясня, но оттогава всяка година огънят ме тегли...
Всичкото това психическа нагласа ли е?
Ако е до мазане на краката, аз мога да намажа всичките си безработни роднини и приятели. Всичко е до психическа нагласа... Тъпана, музиката, хората, дето отделят за манастира от здравето си - пари ли ще дадат или друго, за да продължава да съществува тази традиция, духът, който витае - може би в това преклонение е всичко...
В аязмото като вляза, забравям лошото, проблемите. Особено на Свети Константин и Елена - сложа първо цветя в параклисчето, където е коначето и отивам на "Света Елена" - там, където ми беше станало лошо. Винаги сядам на това място...
Нищо друго не съществува - само ти, огънят и природата...
След като съм била в огъня?
Понякога се чувствам много добре. Друг път нямам сили да вървя, сякаш, че някаква енергия от мене е изчерпана...
Нестинарството дали е работа?
Предлагаха ми договор в заведение в Холандия за една година. Поемаха ми всички разноски с едно от децата и ако ми хареса, да остана и повече. Трябваше да влизам в огъня в петък и събота. То нямаше да бъде нестинарство това, щеше да бъде нещо много обвързващо, щеше да бъде просто работа!
На хората щеше да им е интересно. Но нямаше да я има омаята, щях да го направя само, ако си представям това, което е тука. Ако си представям Странджа.
Тази година в Българи дойдоха да гледат германци, американци. Чудеха се и викаха, че е невъзможно. Дори като излязох навън, един дойде и ме поопипа, гледа ми краката и му беше много интересно, че им няма нищо...
Някои ме уговарят да спра да играя, не било угодно на Бога. Защо? Бог ми е дал тази дарба и ме пази. Аз съм здрава, децата ми са здрави... Зло никога не изричам. Господ си знае работата... Като на мен ми направят зло, не ме хваща. А пък аз като направя добро, двойно и тройно ми се връща...
Какво значи огънят в нестинарството?
Когато умре човек, палят свещ, за да продължат живота. Огънят - това е топлината, слънцето, земята, планетата, домашното огнище, човекът. Слагаш водата и казваш: "Бог да призове Константин и Елена, да сипе вода в стъпките, от която посока да дойдат."
Ами мъката на човека? Дето казват: "Прекаран жив през огън". Казват още: "Изгорях", "Изгори ми сърцето", "Душата ми изгоря"... Това е животът - едно горене!
Просто вървиш - наляво, надясно, кършиш се, маеш се, правиш някакви неистови движения, дори плачеш в огъня, защото той изгаря, че и мъка имаш в сърцето... Обхода така като направя и така с ръцете: "Моля те, не гори повече..."
В един момент си представям колко човешка мъка има на този свят... Мъката е повече.
А може би изгаряме злото на всички грешни в огъня?...
Дали нестинарите си сменят дрехите с бели ризи?
Аз играя винаги само с черен сукман. Бялата носия е за по-младите. Не помня някоя нестинарка да е играла по бяла риза. Бабите Злати не са играли по риза. Ургарските нестинарки преди двете баби Злати и след тях, казват, че също не са играли по ризи. Играли са с летните бели сукмани, но основно с черни сукмани, бели ризи и червени престилки.
Има едно цвете с черен кръг по краищата. Баба Злата казвала така: "Това цвете е Боже цвете. Виж този черен кръг, а по средата сичкото бяло - тази белота е чистотата." Това цвете още го има тук. Да е чист човек, сърцето му да е чисто. Оттам нататък и сто бели ризи да облече - ако му е черна душата, и той ще е черен.
(Интервюто на Румяна Емануилиду с нестинарката Веселина Илиева е от книгата "Лица 2")



Още инфо
http://library.thinkquest.org/C0130033/d1_bg.html