Хермес е и далечен, и близък, вечен и несменен в историята на знанието. Това, което той е оставил, нито е преходно, нито е неисторично. Обикновено хората отминават със забрава онова, което няма дълбока диря в историята, онова, което има временен характер в духовните ценности. Но Хермес не може да бъде отминат, не може исторически да не бъде отбелязан, макар че той е една митическа личност.
Личността му, разбира се, е неизчерпаема, защото той е син на боговете, а нашите земни измерения, триизмерността, с която схващаме света (и наричаме и оценяваме предметите), безспорно не може нито да ни открие, нито да изземе всичко.
Но Хермес не е само личност - той е и божество, и социалност - той е всичко. И когато доведем от далечните царства едно знание, на него дължим радостта, която изпитваме.
Явно митическите богове са имали своето реално присъствие тук, на Земята, щом са ни оставили знания, които и сега ползваме, принципи, които и сега имат валидност. Тези знания и принципи показват, че тези богове са имали своята причастна тайна от най-възвишеното - това, което в окултните науки се нарича вътрешно прозрение, просветление, просвещение.
А Хермес е негаснещо слънце в езотеричните науки. И ако Египет е огнище, на което душите се топлят, ако Египет е стълбата, по която се качват впоследствие и Иаков, а и всеки един от посветените, това се дължи на божественото пратеничество на този митологичен бог и исторически човек и на щедростта на природата, която го е изтъкала.
И ще остане един надпис над световната история - не Египет посвети Хермес, а Хермес посвети Египет. Той сложи началото на божествената наука - великата теургия, която ще съпровожда човешкото развитие в неговите седем коренни раси до оня блажен миг, както е казано в индийската религия и философия, когато Брама ще влезе в Своята нощ. Откакто човечеството е излязло из утробата на своя Отец и е започнало да се осъществява като Негова еманация на тази планета, то е поучавано и винаги ще бъде поучавано. Хермес пръв донесе науката за Божеството, а след това, поучени от нея, идват т. нар. Велики посветени, Адепти, Учители. (Аз винаги ще правя разлика между Великите посветени и пророците, защото пророците не са минали през школите на посветените, а имат подготовка за една будност в полетата на ясновидството, на яснослушането, на медиумните контакти.)
Всяка тайна наука е оставила своите белези. Макар че окултното знание е предавано само от ухо на ухо, от уста на уста, все пак това преповтаряне е било скрепено в паметта. И както често твърдя, когато паметта се е уморила, ръката е родила азбуката, за да бъдат съхранени тайните. Именно така - дали от ръката на Хермес, или на послешните будители - е отбелязано неговото тайно учение и са оставени науки и книги, които се ползват и досега.
Разбира се, учението му ще носи името Херметизъм. Много често това учение е наричано и алхимия, защото алхимиците впоследствие, най-вече в средните векове, използват една голяма част от Хермесовите знания и цитират афоризми и фрагменти от книгите му.
Ще направим една схема на учението на Хермес - както като космогония, така и като нравствен кодекс. Ще се спрем и върху онези негови трудове, в които са дадени и пътят, и правилата, и степените на посвещенията. Ще видим, че неща, които съвременната тайна наука и съвременните мистични дисциплини ни откриват, в дълбока древност са били вече знайни.
Хермес с методична последователност е разкривал на своите ученици първо тайните на физическия свят (оттук е и т. нар. приложност в алхимията), след това - на мисловния (както още се нарича интелектуален или небесен), и след това ги е въвеждал в Божествения свят. Навсякъде ще намерим триадата, ще намерим Светата Троица. И в тотемизма, и в индуизма, и в митологиите... - навсякъде начело стои един Бог, а Неговите прояви и начинът на възприемането и на служението от страна на последователите са създавали било политеистичното, било монотеистичното съзнание; създавали са това, което ръстът на човешкия род и духовната му усвоимост са позволявали. Но винаги всичко изхожда от един Бог!
И Хермес твърди, че Бог е един и от Него е всичко. Бог се опознава само с откровението посредством избраници, които праща. А онова, което има само гледът, но не и прозрението, чрез външната форма получава своя велик закон на подчинение и признание на това, което Бог е демонстрирал, което ние в една надсловност наричаме природа. Тя ни открива един-единствен закон - органичния, по който всичко се развива. Чрез външния свят се върви към едно познание. Статиката, която притежава природата, е осезаема в динамиката на вътрешната й пулсация, която изгражда един свят, водещ ни до обожествяването.
Някои от мислителите впоследствие казват, че Хермес е опознал света само в неговата външна форма, в неговата статична сила, каквато безспорно е величествената пирамида. Но ако пирамидата е една демонстрация на статичността, то не можем да не видим, че в нейните подполия стои Сфинксът.
Пирамидата е статика, но на неорганичното, докато в Сфинкса има статика на оверижената мисъл и на вкаменената воля - на това, което трябва да бъде раздвижено, за да се направи възземането.
Следователно величието на статичността на Сфинкса е събрано в една динамика - в една смълчана мисъл, в една чакаща воля и в един неизходен път. Това е, което чакаше човечеството, и това е, което човечеството взе от Египет, от Хермес.
Трябва да се освободи мисълта и да се упражни волята, за да се стигне до различните степени на посвещението - да се мине през входа, през коридорите, през отбулената Изида и да се влезе в светилището, което Хермес описва чрез своето откровение.
Хермес води ученика във второто познание - не чрез откровението, което Бог дава със Своите пратеници, а чрез наблюдението на смълчаната природа. А когато разгледаме откровението на Хермес, на неговото видение, ще видим, че той наблюдава и съзерцава, за да изпадне във висш транс. Това е наблюдение, което ни разкрива света, и тогава ние можем да схванем потайността, чакаща отбулването на прибулената Изида. И тук две неща са властни - звукът и словото. Числото беше отработено като формула от Питагор, звукът - от Орфей, словото - от Хермес. Но всички тези знания неоспоримо Хермес пръв ги е дал. (Да припомним, че и Питагор, и Орфей получиха своите посвещения в Египет.)
Така че смълчаната природа се усвоява чрез наблюдението, а това, което ще ни открият мисълта и духът, са законите на словото, на числото и на звука - различни, докато дойдат до едно съвършено сливане.
И в Християнството лежи Несменното, но в Откровението, както във виденията на Хермес, се казва: В началото бе Словото и Словото бе Бог. Ето хармонията между звук и число (това, което Юдаизмът създаде в своята тайна наука, наречена Кабала).
Когато йерофантът посвещава някого в тайната, той му посочва (това е именно наблюдението) звездността, законите; открива му органичния закон, с който се управляват световете. Докато ученикът познае хармонията на световете, докато усвои будността, той познава само един закон - закона на двубоя между Дух и Материя. Това Сфинксът събра в себе си, а в християнската религия се демонстрира на Голготския кръст - двубоят между Дух и Материя. Духът е властният, Духът е силният, той - Божественият, се представя в развитието. Материята е чакащата, Материята е слабата, тя е искащата да се задвижи, но тя демонстрира силата на живота. Без нея Божествеността не може да се изявява (една космогония, срещаща се и в най-висшите религии). Материята е потребност, без която не може да се демонстрира Духът. И затова тя е включена в този велик Сфинкс. В борбата между Дух и Материя - за която историята на религиите свидетелства в своето основно битие - човечеството се надмогва, за да излезе от формата. По силата на вложения закон, наречен еволюция, а и посредством законите на прераждането и на кармата (или причинността), които сътрудничат на развитието, ние постепенно вървим към познание чрез мисъл и усвояване чрез Божественост. Така че това, което движи света на животинските сили, е само изходен пункт за Божественост, но не е още усвоена и приложена мисъл, а оттук и не е открехната врата за божествено посвещение. Това разпределение като тайна на познанието стои в космогонията на Хермес.
Херметизмът като учение много често е разделян на популярен и научен. Първият включва в себе си изследвания върху астрологията, алхимията и магията. (Разбира се, когато се говори за магични знания - това, което една Вавилония е дала, не се разбира настоящата магия.) Тези неща, които сега наричаме окултни дисциплини, из онези незнайни още векове са имали своята пълнота.
Другата негова форма е т. нар. научен Херметизъм. Той има изследвания и трактати върху религията и върху чистата философия, която след това ще намерим в Платонизма и Неоплатонизма, ще намерим в Гностицизма и Питагоризма. Приема се, че в елинистичната епоха нещата добиват някакъв порядък и че тогава са подредени свещените книги на Херметизма: “Книгата на диханието”, “Книгата на мъртвите”, “Виденията на Хермес”, “Смарагдовата таблица”...
Ще започнем с една от най-знайните книги и разбира се, съкровено пазена от всички окултни школи като тайна - книгата “Песента на гласните”. Това е една мистична мелодия, съвършеният припев при посвещението. В древната епоха на Хермес, а и след това последователите са я пеели, когато се е извършвал великият обред на тайнството съпричастие, или посвещение.
“Песента на гласните” много напомня на една сакрална молитва в Християнството - когато се извършва преобратът, преосвещението на даровете хляб и вино в тяло и кръв Господня. Правя това сравнение, за да се види, че нишките не са били късани, когато се е пренасяло миналото в настоящето и никога няма да бъдат скъсани, защото тайните не са съкровения, те са живот. Там, където има живот, те са го давали - давали са не човешката мисъл, а Божествеността, доведена до възможност човекът да я осъществи.
Ролята на “Песента на гласните” е да преобрази човека в момента на освещаването, в момента на обредността на неговото посвещение. Там са изброени седем гласни (ние също ги имаме - “а”, “е”, двойното “е” или “я”, “и”, “о”, “у”, “ю”). Те изразяват седем звука - както и в лирата на Орфей седем са струните й.
Седем дни на Сътворението на света, седем светилника; седем са лъчите, за които в тайната наука се говори, че чрез тях изхожда светът на сътвореното - седем сфери, през които трябва да мине всяка човешка душа. Седем планети, чиято космична тайна разделя небето на седем кръга, със седем отделни мелодии на седем гласни звука. А оттук се определя ритмиката на всяко име. Така те създават и седемте имена на Бога като символи, седемте сили и седемте архангели, които сътрудничат или са господари на седемте сфери. И тогава, когато се говори за песента на сферите, трябва да се знае, че тези седем тона и тези седем сфери са едно и също нещо - те заедно образуват Бога. (Това е много добре разработено в астрософията.) Там Духът е в своята небесна хармония.
“Песен на гласните” е изумително пение, бих казал, на Херметизма. А чрез науките, които Хермес е давал, човечеството се освобождава постепенно от своята органична знайност. То усвоява чрез “Книгата на диханието” своята връзка с Космоса, чрез “Книгата на мъртвите” - знанието за безсмъртието на душата, която обитава всички полета. Така тези книги стават в Херметизма стълбицата, по която се върви към едно велико посвещение, оставено от Хермес чрез неговото голямо откровение.
Тук искам да се спра и да поговоря за еврейската азбука, в която много по-късно са включени гласните (т. нар. след това масоретски текст). Те са, които съпровождат двадесет и двете съгласни - свещеното число 22, с което са работили всички посветени. А гласните са, които музицират, защото само със съгласни нито може да се изрази понятието, нито да се създаде ритмиката на движение, вложено в него.
И когато искаме да изчислим ритмичната хармония на едно име, именно чрез тях можем да кажем каква е аурата му и каква е потенциално вложената сила, за да може то да изрази духовната същност на човека. Затова името по същина не е презумпция само на родителите, а е и едно съчетание на знания и сили, вън от нас. Традицията много неща умъртвява в определяне на името, но идва време, когато тази верига се разкъсва. Защо се преповтарят родовите имена? Защото има родова карма, с която трябва да се преборят. Когато една нова личност дойде в един род, тя трябва да поеме да го изведе от някакво определено развитие или да понесе това, което в бъдеще ще го освободи. Дързостта на единия е да разкъса веригата и да се получи реакция на нихилация на родовата карма; дързостта на другия пък е със смирение да поеме бедата, както, да кажем, един Христос пое световната беда. И ненапразно Иоан Кръстител, сочейки Го, казва: Ето Агнеца Божий, Който идва да поеме греха на света.
Юдаизмът остави на света тежкото бреме на първородния грях. Тази доктрина като формула е дадена, но доколко е вярна, е отделен въпрос. Все пак как може да се вземе грехът на света, с какво? С даването на едно ново духовно учение, с една нова духовна вълна, която, влизайки като битие във всеки човек поотделно, го освобождава от бедата на едно старо знание.
Едно от най-важните произведения в Херметизма е “Смарагдовата таблица” (Tabula smaragdina Hermetis) или “Изумруденият скрижал на Хермес”. Това съчинение е цитирано от много алхимици и следователно достоверността му е безспорна. Цели трактати има изведени от него. В “Смарагдовата таблица” сбито е изразена цяла една философия и едно тайно знание. Тя дори има наименованието, което ние даваме на съчетаното цяло от многото Божествени тайни, наречено Верую, Символ на вярата. За Херметизма “Смарагдовата таблица” е именно това верую, този символ на вярата. Всеки един от дванадесетте параграфа на християнския Символ на вярата изразява една тайна. Така е и в “Смарагдовата таблица”. В нея е казано: “Истинно е, без лъжа, вярно и твърде действително: онова, което е долу, е като онова, което е горе.”*
* Вж. Грийо дьо Живри, Древни и нови мъдреци, Смарагдова таблица, изд. Стоян Атанасов, София.
Ето една цялост на закона на колелото, за който всички окултни науки са говорили - цялост, която философията нарече микро- и макрокосмос, единната вещ, наречена от алхимиците “философски камък”.
Единната вещ е - от всичко, каквото можете (например от сярата) да направите злато, след като сложите нови валенции и нови съчетания. Из този скрижал - “Изумруденият”, се извежда единството, че всичко произлиза от Единното, от Единната вещ чрез размишления; това е много важно - чрез размишления! От това Единство - от Логоса на светлината, от Аза идват всички неща чрез приспособяването. И така, всичко е роднина на Единното или всичко е единство, изходно от Едното. (Отлъченото в своето развитие се приспособява в тайната на закона на колелото за развитието и след това в съвършенството си ще се върне към своя Вечен.) И казва се, че в това приспособяване и преминаване в отвъдното - “Баща му е Слънцето, майка - Луната. Вятърът го е носил в утробата си, Земята го е отхранила.”
В тази космогонност Хермес малко размества нещата, но логиката на Сътворението и Домостроителството си остава същата.
Но защо вятърът е носимата утроба на зачатие и сътворение - той не е Земята, не е Небето?! Да, само вятърът може да опложда в цялост! Природата ако има своето оплакване срещу него, това е, че той е прещедър. Без вятър, само с насекомите, нямаше светът да бъде оплоден. Наистина в своята защита природният закон е дал изобилието на семето, но в своята статика то само не може да получи плодност. Вятърът е динамичност, която сътрудничи на Земята. И затова добре е казано в Херметизма, че той е утробата на родителното начало. Така Хермес ражда още един елемент в процеса на Сътворението, но той влага една дълбочина във виждането си за целостта на този процес.
Това е, че цялата Вселена е сътворена от тези няколко субстанции, но Азовата светлина остава в целостта и превръща всичко (както земята прави своите преобрати). Колелото на раждането и смъртта минават през своята цялост от земния до небесния си край, а тази Единна вещ, този философски камък, е Баща на всяко същество в цялата Вселена. Силата е цялостна навсякъде и тя отделя Земята от Огъня, тя прави това, което ние наричаме полета - от най-финото до най-грубото - седем пласта на нашето развитие. Тази Вещ е силата на всеки, тя е, която побеждава всичко и прониква във всичко. Така е бил сътворен светът.
Неслучайно Хермес е наречен триждивеличав - защото е владеел и трите части от философията на Вселената и трите съставки на света. “Смарагдовата таблица” е едно от най-важните и най-ценни свидетелства за това, какво е знаела и какво ни е оставила древността. Разбира се, трудно е да се приеме всичко, но това, което ни е оставено (намерено в една мрачна пещера), това, което Хермес е учил, е как човек като духовност е погребан в своето тяло. Затова тези скрижали са наречени изумрудени или както си позволяваме да ги определим - верую на Херметизма.
Друг така всевластно и безспорно безценен негов труд е “Асклепий” или “Речи за посвещаване”. Това, което Хермес като слова е давал на своите възпитаници и последователи, разкривайки им откровенията, е изразено в тази книга. Там той им разкрива принципи, които са оставени като дълбоко вътрешно знание за посвещенията.
въпрос, който Асклепий, ученикът на Хермес, поставя, е: Какво ще кажеш, Триждивеличавший, за първоизвора на нещата? И Хермес му открива великата тайна на нещата - Божественото. И когато започва да го въвежда в посвещенията, моли за милостта на Небето, като му казва, че боговете са много (това, което ние нарекохме стихийни сили), че всяко начало като проявено съзнание е съзнание за богове. Има една Вещ, но боговете са много, и едно съзнание, което има пряк докос до тях, трябва да търси начин да ги укроти. Оттук са дошли не толкова суеверията (за наше време са суеверия), а необходимостите да се овладее стихията. Ученикът, който ще мине принципа на победа над чувствителността си, ще се освободи от своята двоякост и ще се освети в утробата на небесата, на Урания.
Хермес му казва: “Видовете на боговете са многобройни и всички владеят по една известна част.” *
* Вж. Грийо дьо Живри, Древни и нови мъдреци, Асклепий, изд. Стоян Атанасов, София.