Грубости, обиди и хули, изливащи се в онлайн пространството, карат много хора да късат приятелства в реалния свят. Арогантното поведение в социалните мрежи се увеличава и хората не се притесняват от това да се държат по-невъзпитано във виртуалното пространство, отколкото в действителността.
До този извод стигат анализатори на проучване на компанията за обучение на персонала VitalSmarts, проведено сред близо 2700 американци през февруари.
Резултатът сочи, че 78% от отговорилите са посочили увеличаване на онлайн грубостите, а 40% са прекратили контакти "на живо" и са блокирали достъпа до профилите си на хора, с които са стигнали до скандал и обиди в интернет. Всеки пети е ограничил личните срещи с грубияни след подобен инцидент.
Джоузеф Грени, един от авторите на проучването Crucial Conversations, коментира пред Reuters, че "светът се промени и значителна част от отношенията между хората се случват онлайн, но маниерите им изостават от технологиите".
Данни на Pew Research Center сочат, че 67% от пълнолетните американци използват социални мрежи и Facebook е най-популярната сред тях.
"Това, което наистина ни изненада, е колко много хора не одобряват подобно поведение и въпреки всичко продължават да се държат по този начин. Защо казват нещо подобно на другия онлайн, а не в очите?"
Грени разказва за Лора М. (участничка в допитването), споделила за продължаваща 2 години семейна вражда, започнала в киберпространството. Началото е съвсем невинно - брат й качил в интернет обидна за нея снимка и тя го помолила да я махне. Не се разкрива какво точно са си казали двамата в чата, но резултатът е ужасяващ - братът разпространява снимката по пълния си списък с познати, блокира достъпа на роднините си и спира личните контакти с тях.
Едно от обясненията за такива ситуации е, че онлайн разговорите отправят характерен набор от предизвикателства, които хората рядко осъзнават, когато сядат зад клавиатурата и започват да разказват разочарованията, яда и сарказма си.
"Дори лице в лице на хората им е трудно да се държат възпитано и с уважение, какво да говорим за форум, в който не получаваш незабавна реакция на думите и емоциите си или възможност да видиш как се отразяват те на другите", коментира Грени.
Грени дава и 5 основни съвета за по-нормални комуникации в интернет:
1. Запитайте се за мотивите си. Социалните медии промениха и тях - помислете си какво искате: да получите повече "харесвания" (дори да раздразните хората) или един нормален и полезен диалог?
2. Заменете емоционалните думи. Ако целта ви е да уцелите десетката, а не да трупате точки, използвайте думите, с които другите ще разберат позицията ви, а не изригвайте с "това е идиотско!".
3. Първо се успокойте. Никога не пишете под емоционално въздействие. Никога! Ако изчакате 4 часа, най-вероятно ще реагирате различно.
4. Намерете какво е общото ви с другите преди да спорите с тях. Обикновено спорещите са едно мнение по 80% от нещата, но създават измамно усещане за конфликтност, когато прекарват цялото си време да спорят по останалите 20%.
5. Доверете се на инстинкта си. Когато четете отговорите в онлайн разговора, спрете, когато станат твърде емоционални. Пренесете разговора офлайн и най-добре е да го направите лице в лице.
Препоръките се основават и на данните от изследването. В него 88% от отговорилите смятат, че в интернет хората са по-невъзпитани, а 81% - че разгорещените конфликти в социалните медии остават неуредени.
http://www.dnevnik.bg/sviat/2013/04/14/2041190_nesocialni_mreji_ili_zashto_grubiiani_progonvat/