Здравей Гост

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА

  • 51 Отговора
  • 13206 Прегледи
НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« -: Ноември 04, 2006, 08:15:48 pm »

ОТ ПЪЛНИЯ СЪНОВНИК
Извадки по раздели

Който сънува,че се намира в църква и се моли от сърце на Бога,означава радост и утеха;ако посвещава дарове на Бога –значи радост и любов
Който види лично Бога насън така както едно време той се е явявал на хората ,и ,както му се моли,Бог протегне ръце към него,показва радост ,утеха,благодат,Божие благословение и благополучен завършек на работите му.
Ако видиш ангел или някой светия ,означава утеха и напомняне да имаме добро отношение и да се покаем за грешките си ;в същото време сънят означава добри известия и умножаване на властта  и честта
Който сънува ,че се говори вътре в църквата  и е смутен от някаква недобра мисъл,означава притеснения и нечиста съвест
Който види насън някакъв призрак или нещо подобно ,което изглежда хубаво ,с открито лице  и с бели дрехи,означава радост и утешение;ако призрачното явление е грозно и черно ,показва измама или  възможна друга злина.
Ако видиш насън да хвърчи бял гълъб ,който в светото писание означава Светия дух,предсказва утешение и благополучен край на работите на сънувалия,стига те да се извършат за Божия прослава и за доброто на близките ни
Който види на сън ,че ангел хвърчи над него  или над къщата му,означава радост утеха,благослов и приятни известия
Който сънува ,че разговаря с Богородица, предвещава утеха ,подобряване на здравето и изобщо всякакъв вид благополучия.
 

*

АН

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #1 -: Ноември 05, 2006, 03:52:42 pm »
Вчера се чудех защо, когато почине човек, се покриват огледалата в къщи...
Знаеш ли нещо?

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #2 -: Ноември 05, 2006, 05:00:28 pm »
Цитат
Вчера се чудех защо, когато почине човек, се покриват огледалата в къщи...
Знаеш ли нещо?
Бабите са ми казвали,че са покривали огледалата да не те види мъртвия в тях,за да не те вземе в отвъдното,но съм чувал ,че тъй като е творение на дявола се покрива та душата на мъртвия да отиде в рая.
Ако науча и друго поверие ще  го напиша.
« Последна редакция: Ноември 05, 2006, 05:00:54 pm от ЗЪБОЛЕКАР »

*

АН

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #3 -: Ноември 05, 2006, 05:49:15 pm »
Интересното е, че има тоя ритуал не само при нас, но и по света. Гледах го и в един американски филм.
Как са се появили и разпространили религиозните ритуали? Може би се учи по теология.

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #4 -: Ноември 05, 2006, 07:38:17 pm »
Цитат
Интересното е, че има тоя ритуал не само при нас, но и по света. Гледах го и в един американски филм.
Как са се появили и разпространили религиозните ритуали? Може би се учи по теология.
Имам доста неща по учебниците,но конкретно за покриването на огледалото,не си спомням да съм чел.
За нестинарството и за форми на гадания,които са залегнали в обичаите на  православното християнство имам книжка.
Друго,което ми идва на ум е ,че по време на жалейка,опечалените не трябва да проявяват суета и от там да идва покриването на огледалото ( както е известно мъжете не се бръснат до 40-я ден,а жените носят черна кърпа ).

*

АН

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #5 -: Ноември 06, 2006, 08:11:53 am »
Нестинарството само наше ли е?

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #6 -: Ноември 06, 2006, 08:53:10 am »
Цитат
Нестинарството само наше ли е?
Практикува се и в някои от северните райони на Гърция,но там го наричат анастенари.По начина по който е познато у нас,не го практикуват в други части на света.

*

АН

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #7 -: Ноември 07, 2006, 08:53:59 am »
интересно е нестинарството като ритуал.
Без да съм чела нищо за него, виждам по-скоро духовен смисъл, отколкото религиозен.
Желание за вълнението, за мистичното усещане, че човек е жив, независимо как се чувства плътта му.
Желание да се постигне познание, което не може да дойде от всекидневния опит или информация около нас...
 

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #8 -: Ноември 07, 2006, 11:37:30 am »
Цитат
интересно е нестинарството като ритуал.
Без да съм чела нищо за него, виждам по-скоро духовен смисъл, отколкото религиозен.
Желание за вълнението, за мистичното усещане, че човек е жив, независимо как се чувства плътта му.
Желание да се постигне познание, което не може да дойде от всекидневния опит или информация около нас...
Свързано е с празнуването на Константин и Елена на 21 май,но корените са залегнали от култа към Слънцето и неговия кръговрат.Танца на нестинарите е с цел да активират по магичен начин слънчевия ход,а жаравата в кръг символизираща небесното тяло и неговата огнена сила се пали за да му се увеличи силата и да го предпази от зли духове.

*

Valda

  • *
  • 377
НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #9 -: Ноември 07, 2006, 12:31:50 pm »
Цитат
Цитат
интересно е нестинарството като ритуал.
Без да съм чела нищо за него, виждам по-скоро духовен смисъл, отколкото религиозен.
Желание за вълнението, за мистичното усещане, че човек е жив, независимо как се чувства плътта му.
Желание да се постигне познание, което не може да дойде от всекидневния опит или информация около нас...
Свързано е с празнуването на Константин и Елена на 21 май,но корените са залегнали от култа към Слънцето и неговия кръговрат.Танца на нестинарите е с цел да активират по магичен начин слънчевия ход,а жаравата в кръг символизираща небесното тяло и неговата огнена сила се пали за да му се увеличи силата и да го предпази от зли духове.
Док, беше казал веднъж ,че може да питам :unsure:

Би ли казал кой е най-древния известен култ към Слънцето и нещо за слънчевите богове. Моля! :)  

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #10 -: Ноември 07, 2006, 01:43:01 pm »
Цитат
Цитат
Цитат
интересно е нестинарството като ритуал.
Без да съм чела нищо за него, виждам по-скоро духовен смисъл, отколкото религиозен.
Желание за вълнението, за мистичното усещане, че човек е жив, независимо как се чувства плътта му.
Желание да се постигне познание, което не може да дойде от всекидневния опит или информация около нас...
Свързано е с празнуването на Константин и Елена на 21 май,но корените са залегнали от култа към Слънцето и неговия кръговрат.Танца на нестинарите е с цел да активират по магичен начин слънчевия ход,а жаравата в кръг символизираща небесното тяло и неговата огнена сила се пали за да му се увеличи силата и да го предпази от зли духове.
Док, беше казал веднъж ,че може да питам :unsure:

Би ли казал кой е най-древния известен култ към Слънцето и нещо за слънчевите богове. Моля! :)
Валда ,ще ми се да ти събера различни неща,но кой е най -древния известен култ към Слънцето ми етрудно да ти отговоря.

Инти – Богът Слънце, е най-почитано божество от Инките заедно с Виракоча – Създателят. Инти е много почитан по много причини. Инките вярват, че той и неговите предци са деца на слънцето. Другата причина за дълбоката почит към Инти е за това, че той дарява светлината и силата да се отглежда храната. Инти е възнаграждаван с много дарове и жертвоприношения. Фестивалът в чест на Инти се провежда по време около зимното слънцестоене (за нас – лятното!) на 24 юни. Фестивалът се нарича Инти Райми, което на кечуа (езикът на инките) означава “възкресение на слънцето”.

Инти Райми символизира вечната връзка между Слънцето и неговите синове. Това е най-важният празник на инкската империя Тауантинсую, чиято религия се основава на култа към Слънцето.


*

Valda

  • *
  • 377
НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #11 -: Ноември 07, 2006, 02:13:39 pm »
Цитат
Цитат
Цитат
Цитат
интересно е нестинарството като ритуал.
Без да съм чела нищо за него, виждам по-скоро духовен смисъл, отколкото религиозен.
Желание за вълнението, за мистичното усещане, че човек е жив, независимо как се чувства плътта му.
Желание да се постигне познание, което не може да дойде от всекидневния опит или информация около нас...
Свързано е с празнуването на Константин и Елена на 21 май,но корените са залегнали от култа към Слънцето и неговия кръговрат.Танца на нестинарите е с цел да активират по магичен начин слънчевия ход,а жаравата в кръг символизираща небесното тяло и неговата огнена сила се пали за да му се увеличи силата и да го предпази от зли духове.
Док, беше казал веднъж ,че може да питам :unsure:

Би ли казал кой е най-древния известен култ към Слънцето и нещо за слънчевите богове. Моля! :)
Валда ,ще ми се да ти събера различни неща,но кой е най -древния известен култ към Слънцето ми етрудно да ти отговоря.

Инти – Богът Слънце, е най-почитано божество от Инките заедно с Виракоча – Създателят. Инти е много почитан по много причини. Инките вярват, че той и неговите предци са деца на слънцето. Другата причина за дълбоката почит към Инти е за това, че той дарява светлината и силата да се отглежда храната. Инти е възнаграждаван с много дарове и жертвоприношения. Фестивалът в чест на Инти се провежда по време около зимното слънцестоене (за нас – лятното!) на 24 юни. Фестивалът се нарича Инти Райми, което на кечуа (езикът на инките) означава “възкресение на слънцето”.

Инти Райми символизира вечната връзка между Слънцето и неговите синове. Това е най-важният празник на инкската империя Тауантинсую, чиято религия се основава на култа към Слънцето.

Благодаря Док, май окончателно се обърках. Мислех си,че този култ е доста по древен от инките :unsure:
Варакоча -Несравнимият нали не е слънчев бог? Май пак ще почервенявам :(

Инти Райми -ха, и този има Ра в името. Като  Ха-ра, Аху-Ра, Ра, Мит-Ра, Амон-Ра - дали е свързано това със Слънцето?

Малееее, ма те на нашия Еньов ден го празнуват този слънчев празник. Сега да не излезем роднини на инките? Олмеките по-древни от тях ли бяха?


Май много питам :huh: , благодаря Док!!! :)

 

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #12 -: Ноември 07, 2006, 03:15:47 pm »
Култът към слънцето е съществувал от най-древни времена,много е трудно да се каже, къде се крият корените му,ще ти потърся неща за различните форми на вярвания.
 И не твърдя,че най -старото му почитане е при инките :)  

*

Valda

  • *
  • 377
НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #13 -: Ноември 07, 2006, 03:27:45 pm »
Цитат
Култът към слънцето е съществувал от най-древни времена,много е трудно да се каже, къде се крият корените му,ще ти потърся неща за различните форми на вярвания.
 И не твърдя,че най -старото му почитане е при инките :)
Док, не исках да те затруднявам, извини ме!

Просто си мислех,че може да сте учили някаква итория на религиите или нещо подобно където да е писано нещо за култовете. Култът към Слънцето наистина ми е интересен, а също и начина, по който слънчевите божества мутират едно в друго в различните религии. Ама съм много зле с древната история на света и....

Благодаря пак :)  

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #14 -: Ноември 07, 2006, 03:38:48 pm »

По нашите земи

За езическия култ към слънцето говорят немалко български и чуждестранни изследователи такъв бог-гръмовержец, съединяващ в свое лице и функциите на единния владетел на света, бил Перун, Дажбог  - син на Сварог, бог на слънцето у източните славяни. Южните славяни, към които спадат славянските племена, населяващи земите на България, също почитали като върховен свой бог Дажбог. С идването си през VII в. “прабългарите донасят със себе си добре развити представи за животворната сила на слънцето като обновител на природата и за неговата голяма роля в техния скотовъдчески опит” Под името Тенгри богът на слънцето бил почитан и от тях.

*

Valda

  • *
  • 377
НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #15 -: Ноември 07, 2006, 03:42:23 pm »
Цитат
По нашите земи

За езическия култ към слънцето говорят немалко български и чуждестранни изследователи такъв бог-гръмовержец, съединяващ в свое лице и функциите на единния владетел на света, бил Перун, Дажбог  - син на Сварог, бог на слънцето у източните славяни. Южните славяни, към които спадат славянските племена, населяващи земите на България, също почитали като върховен свой бог Дажбог. С идването си през VII в. “прабългарите донасят със себе си добре развити представи за животворната сила на слънцето като обновител на природата и за неговата голяма роля в техния скотовъдчески опит” Под името Тенгри богът на слънцето бил почитан и от тях.
Тенгри Тангра ли е? Има ли нещо общо с Тен-гри-ла? :huh:  :huh:  :huh:  

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #16 -: Ноември 07, 2006, 03:42:32 pm »
Ра е бога на слънцето според египтяните. Още от древни времена Ра е бил слънчев бог. Легендата за него разказва, че той всеки ден се възражда, за да донесе слънце на Земята. Той всеки ден минава през 12 порти,които олицетворяват 12 часа на деня. След дванадесетата порта богът трябва да умре. Тогава той се превръща в бог Ауф. Задачата на бог Ауф е да премине през 12 порти подземното царство и да донесе слънце на изгубените души на нощта.

 

*

Valda

  • *
  • 377
НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #17 -: Ноември 07, 2006, 03:46:13 pm »
Цитат
Ра е бога на слънцето според египтяните. Още от древни времена Ра е бил слънчев бог. Легендата за него разказва, че той всеки ден се възражда, за да донесе слънце на Земята. Той всеки ден минава през 12 порти,които олицетворяват 12 часа на деня. След дванадесетата порта богът трябва да умре. Тогава той се превръща в бог Ауф. Задачата на бог Ауф е да премине през 12 порти подземното царство и да донесе слънце на изгубените души на нощта.
12 -те порти имат ли нещо общо с 12-те астрознака, а с 12-те апостоли? :huh:

 

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #18 -: Ноември 07, 2006, 04:05:14 pm »
Цитат
Цитат
По нашите земи

За езическия култ към слънцето говорят немалко български и чуждестранни изследователи такъв бог-гръмовержец, съединяващ в свое лице и функциите на единния владетел на света, бил Перун, Дажбог  - син на Сварог, бог на слънцето у източните славяни. Южните славяни, към които спадат славянските племена, населяващи земите на България, също почитали като върховен свой бог Дажбог. С идването си през VII в. “прабългарите донасят със себе си добре развити представи за животворната сила на слънцето като обновител на природата и за неговата голяма роля в техния скотовъдчески опит” Под името Тенгри богът на слънцето бил почитан и от тях.
Тенгри Тангра ли е? Има ли нещо общо с Тен-гри-ла? :huh:  :huh:  :huh:
     Тангра е древнобългарското име на Върховния Господ. Историята на волжките българи “Джагфар Тарихи” свидетелствува, че нашите прадеди са почитали Върховния Бог под две имена: ТАНГРА и ТАРА. Буквално ТАНГРА означава “гръм” – THUNDER на английски от келтски, DONNER на германски, и ТАНДРА на памирските езици. “Клетва пред Бога” е смисълът на близките понятия TINGOR на уелски, и TOGARM на ирландски. А името ТАРА направо ни отвежда към пантеона на индоевропейските народи – с подобни имена те са наричали Бога-гръмовержец: келтите THARAN или THARANOUK, германите THOR, също и DONNER, а хетите ТАРУ или ТАРХУНТ. Но ТАНГРА произхожда от древния корен ТАН, с разновидности АН, ЕН, ДИН, ИН, който одначава “небе” и е широкоразпространен сред културите на Стария свят. Така и името на ведическия Бог на гръма и войната ИНДРА също е сродно с ТАНГРА, и повече с ТАНДРА. По всичко личи, че под името Тангра нашите прадеди са почитали Бога-гръмовержец в далечното минало, а по-късно с това име са започнале да назовават Върховния Небесен Бог, известен в пантеона на някои индоевропийски народи под името Дяус Питар (Небето-Баща). За разлика от небесните светила и алпите-диви Тангра е представен като космически разум, без образ и подобие. “Тангра е духът на Вселената. Той няма образ и подобие, защото образът е нещо, а Духът е всичко, а всичкото е само дух.” (Йордан Вълчев) В този смисъл Тангра съответствува на Брахма в хиндуисткия пантеон.

 

     От дълго време в България и по Света се налага заблудата, че древните българи са тюрки, а Тангра – тюркски бог. Оказва се обаче, че тюрките и монголите са възприели култа към Тангра от  нашите прадеди под името ТЕНГРИ ХАН, което са разбирали като “Бог на Синьото Небе”. Това значение е доказателство, че за нашите прадеди Тангра е бил преди всичко Небесният Отец.

 

 

Седемте небесни светила

 

     Единствените алпи-небесни светила, посочени в Сказанието, са Слънцето и Месецът. Ние обачи знаем, че освен тях нашите прадеди са почитали и петте планети – Меркурий, Венера, Марс, Юпитер и Сатурн, които заедно с тях съставляват Седемте небесни светила. “Подвижните светила са седем. Господар им е Юпитер (Йо). Той направлява времето.” Този надпис от Мурфатлар (Северна Добруджа) свидетелствува за особеното място на Юпитер в българските народни вярвания. В народните предания той се възпява под името Янкул, а тази дума има успоредици в келтските езици – JANGU (кимр.), JANCAIL (корн.), означаващи “главен”, “голям”. Янкул се счита за Водач, Пастир на звездите (Янкул овчар), защото по неговата обиколка около Слънцето се отчита 12-годишното летоброене по Българския календар. В народните песни се възпява също и Венера, под името Деница или Янка, като сестра на Янкул. Или под името Янкулица, като жена на Янкул.

 

НЕБЕСНИ И РЕЛИГИОЗНИ НЕЩА
« Отговор #19 -: Ноември 07, 2006, 04:34:25 pm »
Цитат
Цитат
Нестинарството само наше ли е?
Практикува се и в някои от северните райони на Гърция,но там го наричат анастенари.По начина по който е познато у нас,не го практикуват в други части на света.
Най - архаичният обред в Странджа е нестинарството. В името на нестинарите се съдържа тракийския топоним “аста”, “асти” или “ести-нари”, което ще означава играещи в огън. Свещенодействието се извършва от девственица – жрица.


Християнският празник на равноапостолските светци Константин и Елена, отреден на 21 май и все още почитан в село Агия Елени . Празникът започва привечер на предния ден, когато в Агия Елени се събират анастенарите. Ръководител на обредните действия е телетархът, през цялата година той поддържа “конака” (светилището) на анастенарите и техния свещен извор. Нестинарската свирня (тъпан и гъдулка) се подхваща една седмица по-рано, за да бъде призована божествената сила към дните на колуминацията.

На 20 май телетархът, анастенарите и музикантите се събират в конака. Вечерта две жени с дълга запалена свещ в дясната ръка застават от двете страни на главния северен вход на стаята с огнището, откъдето посрещат и изпращат всички шествия. Първото шествие е с рози и свещи начело с музикантите. Всяко движение на шествието е кръгово в посока обратна на пътя на слънцето. Следват обредните действия при “четирите извора”, телетархът прекадява извора и отваря капака, спуска менче и го пълни с вода, която е изсипвана във всички посоки като се започва от запад. Всички присъстващи се измиват пред входа. Вътре се измиват анастенарите. След като излязат от параклиса, шествието се отправя към определеното за играта върху жарава кръгово пространство, а от там в “конака”. Там свещените предмети се поставят на местата им, с прилежащите обредни действия. Тук започва и танцът на анастенарите. Когато анастенарка започва да “вакха”, тя взема кадилницата и кади иконостаса и огнището. Танцът продължава като някои от участниците носят свещени предмети. Късно след полунощ, когато танцът привърши, иконите се обличат и се връщат в домовете. На следващия ден 21 май иконите отново се донасят в конака със същите обредни действия. Жертвеното животно - три, пет или седем годишен бик (агне) е с венец от рози. Мястото на жертвената яма се определя от телетарха. Към пладне анастенарките започват да играят около мястото на жертвоприношението. Преди да извърши жертвоприношението колячът сваля венеца и го хвърля в ямата, в която се стича кръвта, за да попие в земята. Месото се раздава на участващите и се носи сурово по домовете. Към полунощ започва играта върху жарава на анастенарите, водена от мъж, който държи икона.