Здравей Гост

Общите корени на традиционни и окултни науки

  • 2 Отговора
  • 1923 Прегледи
*

AH

  • ***
  • 2201
всички около мен сега учат за изпити и аз съм съпричастна :)

Ето какво прочетох днес в един учебник на царицата на науките - математиката въвежда основни понятия, които не се дефинират. Те се осъзнават ИНТУИТИВНО и се илюстрират с примери.

Осъзнае ли човек интуитивно принципите на астрологията: "топло"; "студено"; "влажно" и "сухо", поставя стабилен фундамент за  разбирането на абстракциите в тая наука :)  

*

Lillie

  • ******
  • 30532
Общите корени на традиционни и окултни науки
« Отговор #1 -: Февруари 10, 2007, 04:15:30 pm »
Да актуализирам темата на АН  :) а и забелязвам, че темата за смисъла и същността на елементите и качествата напоследък се ползва с популярност по астрофорумите и остава като че ли недоразбрана B)

ПРАКАЧЕСТВА И ЕЛЕМЕНТИ

Когато древните астролози са говорили за пракачествата - "топло", "влажно", "сухо" и "студено", това е било само едно образно обозначение на четири напълно абсолютни качества. Всяка противоположност е представлявала съвсем реално и напълно различно нещо.
Древните мъдреци са изхождали от предпоставката, че в първия безкраен принцип са се създали две двойки противоположности (полярности), т.е. четири антагониста, чиито качества се обозначаваха условно с горните принципи. Тези 'противници' са влизали в съединение един с друг и са образували четири елемента. Тези елементи са били наричани също условно "огън", "въздух", "вода" и "земя".
Причината за тези действия според древните е била в световното притегляне и отблъскване.
И така, зад учението за четирите елемента е била скрита *абстракцията*. Непосветеният се е задоволявал с действието на елементите, отговарящи на тези наименования във физическо поле. За него те са били огън, въздух, земя и вода без кавички. За посветения това са били символи на някои абстрактни понятия - общите състояния на Материята.
Сега наричаме това алегория. Например, за посветения "огънят" е представлявал лъчистото, "въздухът" - газообразното, "водата" - течното, "земята" - твърдото състояние.
Зад тези названия стои общото определение на същността на природните сили и всъщност онова, което произхожда от живите форми.
За акта на създаване е било необходимо участието на динамичното мъжко начало и на пластичното женско. Тези две начала образуват заедно своето природно тяло като се явяват взаимнодопълващи се, като реагират едно връху друго и, в акта на създаването, стигат до взаимното си изравняване и равновесие.

Древните наричали активния принцип "топло", а пасивния - "влажно".
И понеже всяко създаване, всеки творчески акт предполага промяна или разрушение на предишното състояние, а това може да бъде постигнато само по пътя на привличане на противоположностите, то към първата двойка се прибавиха още "студено" и "сухо" като антагонисти на първите два принципа.

"Топло" и "студено" са били считани за по-енергични принципи, отколкото "влажно" и "сухо". Затова първата двойка са наричали (също съвсем условно) "мъжки принцип", а втората - "женски".
Освен това "топлото" се е считало за по-енергично от "студеното", т.е. спрямо него то се е явявало активен принцип. А "сухото" е било по-силно от "влажното", т.е. спрямо него се проявява като "активно".
В резултат на това се получава следното:
"топло" - активно   активно
"студено" - активно  пасивно
"влажно" - пасивно  пасивно
"сухо" - пасивно  активно

В плана на проявлението, в царството на феноменалното пракачествата не се срещат в "чист" вид, а образуват винаги "съединения" на качествата, които се наричат (пак условно) "елементи".
От теоретически възможните комбинации на пракачествата са възможни само четири, защото при останалите пракачествата са взаимно противопоставящи се и се "унищожават". Така получаваме:
"топло" и "сухо" дават огън
"топло" и "влажно" дават въздух
"влажно" и "студено" дават вода
"студено" и "сухо" дават земя

Древните учени не са разбирали под понятието "елемент" онова, което в този случай разбираме ние. За тях тези "елементи" са били синтеза. С тяхна помощ Природата е осъществявала акта на съзидание, което става толкова по-трудно, колкото по-малко афинитет имат определени "елементи" помежду си. Обратно, толкова по-лесно и без пречка стават комбинациите на "елементите", които имат едно общо пракачество.

"Общо" пракачество имат следните комбинации:
- общ принцип "топло" имат "огън" и "въздух"
- общ принцип "сухо" имат "огън" и "земя"
- общ принцип "влажно" имат "въздух" и "вода"
- общ принцип "студено" имат "вода и "земя".
Колкото до комбинациите "огън"-"вода" и "въздух"-"земя", те имат в основата си само противоположни принципи.

Не бива да се забравя, че наименованията на елементите и на принципите са условни и зад тях стоят понятия, имащи някаква алегория с тях. Самите наименования служат, за да се разбират комбинациите на знаците и на планетите.

С всеки елемент е свързано понятието "темперамент", т.е. възбудимостта, възприемчивостта на човека към впечатленията. Темпераментът като понятие може да бъде сравнен с тоналността в музиката, в характерологията - с хармоничната основа на характера, в рисуването - с колорита, а в нашия случай - с преобладаващия тон на астралния портрет на дадена личност.
Ако се задълбочим в понятието "тоналност", ще стигнем до "модулация", т.е. изменението на амплитудата на вибрациите на темперамента; развивайки понятието "темперамент", стигаме до "идиосинкразия", т.е. повишаване чувствителността на личността, имаща даден вид темперамент към определени въздействия, които ние условно наричаме "топло", "студено", "влажно" и "сухо".
Нека поясним: според доктрината на древните астролози, например, "излъчванията" на Слънцето, Марс и знака Стрелец имат характера на "огън", т.е. те се характеризират чрез принципите "топло" и "сухо". Ефектът на "влиянията" обаче ще е различен и той може да бъде обяснен чрез разликата в съотношението на "количеството" на един или друг принцип в дадена комбинация. Тук проличава идиосинкразията: Слънцето, Марс и Стрелец, взети поотделно и изолирано,  реагират различно на "топлината" и "сухотата".
Така, макар и съвсем общо, основното познаване на четирите форми на движение на астралната енергия ни дава значителен практически ефект при преценяването на проявлението и влиянието на планетите или на планета в зодиакален знак. Ще ги наричаме, както са ги наричали древните Риши, - елементарна, анимическа и психическа.
Как бихме могли да характеризираме проявите на четирите принципа, изхождайки от аналогиите им по име? Най-общо можем да кажем:
"топло" - топлина, подвижност, разширяване
"студено" - студенина, свиване, стискане, сгъстяване
"влажно" - еластичност, флуидност, втечняване
"сухо" - напрежение, сухост, втвърдяване.

На елементарна плоскост ефектът на въздействие може да бъде изразен по следния начин:
"Топло" - нагряване, разширяване, разпръскване, разреждане. Увеличаване на количеството на сходните и намаляване на количеството на несходните.
"Студено" - изстудяване, сгъстяване, стискане, свиване, замръзване. Увеличаване на същите свойства или състоящите се от различните им части.
"Влажно" - разводняване, придобиване на еластичност, отслабване, размекване.
"Сухо" - изсъхване, втвърдяване, напрегнатост, вкочанясване.

На анимическа плоскост влиянието на движението на елементите върху органичните процеси може лесно да се забележи от наблюдения.
Все пак, макар влиянието на двете двойки - "топло" и влажно", "студено" и "сухо" - върху жизнената активност да е очевидно, би било погрешно да направим заключение за еднаквост на жизнените функции и тези на топлината. Животът и топлината не са едно и също нещо. Затова древните рязко са разграничавали "елементарната" топлина от "етерната". Втората се е свързвала с живототворящата функция. Колкото до елементарната топлина, т.е. органичната топлина, тя не е пряка - така, както етерната - подбудителна причина, а е вторична.

Древните учени са характеризирали "топлината" като динамичен принцип и са му приписвали в анимическата област връзката с жизнения импулс, необходим на организма като първа и най-важна функция.
Като приложим казаното по-горе към сферата на планетните "излъчвания", ще разширим значително смисъла на понятието за принципа на "топлината".

Астралната топлина, т.е. физиологичната енергия от астрален произход, се явява "заем" от световната съкровищница. Индусите я наричат "прана" - живата сила. Прана е разлята навсякъде в пространството, свободна и от нищо неограничена.
Анимическата функция на астралната топлина се състои в това да изисква от безсрайните запаси на прана определено количество и да осигури възбуждащ, дразнещ и възходящ импулс.
Животът на индивида не се състои само от динамизиране, той се изразява и в обновяването, т.е. във феномените, които се осъществяват в организма - предимно кръвообращението и обмяната.
Принципът, който представлява това в течностите, е "влажно". "Топло" и "влажно" заедно дават в най-общия смисъл движение и живот.
Като приемем "студено" и "сухо" като противоположна двойка опоненти, ние можем да ги представим като влияещи върху преустановяването на жизненото движение и предизвикващи смърт.

Въздействието на четирите принципа с проекция върху анимическата плоскост, т.е. тяхното физиологично влияние може да се систематизира по следния начин:
"Топло" - динамизиращ фактор: съживяване, проявяване на отложената в клетките жизнена сила като топлина. Разширение на органичното движение (центробежно движение).
"Влажно" - видоизменящ фактор: материализация, набиране и разпределяне на жизнената сила чрез течностите в организма. Партньор на "топлото" в процеса на създаване. Смекчаване, отслабване, ликвидиране на напрегнатостта.
"Сухо" - дразнещ фактор: с "топло" дава възпаление, със "студено" - нервно дразнене. Винаги сгъстява и предизвиква напрегнатост на силите в организма. Има тенденция към потискане процеса на обмяната чрез сгъстяване на течностите.
"Студено" - отслабващ фактор: контракция (свиване), ретракция (връщане към първоначално положение), центростремително движение. Натрупване и стискане. Забавяне процеса на изгаряне и с това намаляване на органичната топлина и жизненост, т.е. отслабване и безжизненост, отпускане.

При комбиниране на двойките принципи, образуващи елементите, получаваме (анимическа плоскост):
"Въздух" - топло и влажно - движение, хранене, възстановяване, размножаване, Живат.
"Земя" - студено и сухо - задържане на продуктите на обмяната, вкаменяване чрез свиване, Смърт.
"Огън" - топло и сухо - свръхактивност на жизнеността, органична свръхтемпература, по-силна обмяна на веществата.
"Вода" - влажно и студено - свръхтенденция към воднисти и съдържащи белтък елементи, лимфатизъм. Свръхотделяне на сокове на жлезите, серумите и слузите. Забавяне на обмяната.

Трябва да се отбележи, че в комбинацията на "топло" и "влажно", "влажното" действа притеглящо и успокояващо върху "топлото". "Топлото" се стреми към господство над "влажното" с цел да го измести и да заеме неговото място.
Първоначалните дарители на живота - "топло" и "влажно" - в комбинация с останалите два принципа стават значително по-малко активни и престават да бъдат полезни за жизнените процеси.
За нормалното фукнкциониране на организма и на всичко живо в Природата е необходим баланс, т.е. едновременно въздействие и на четирите принципа, като интензивността на отделните принципи в това общо въздействие е специфична за всеки жив организъм.

* * *
Взето от "Основите на древната астрологическа традиция", автор Чандра Лал Сингх.
« Последна редакция: Февруари 10, 2007, 07:18:59 pm от Lillie »
Не спирай да ме срещаш
в миг безвремие.
Аз любя се със огъня.
Неспирно.
И разпилявам пепелта си
с ветровете.

*

Lillie

  • ******
  • 30532
Общите корени на традиционни и окултни науки
« Отговор #2 -: Февруари 10, 2007, 09:34:10 pm »
Проявата на прапринципите в психическа плоскост се явява най-важното в тълкуването на хороскопа, защото тя открива душевния мир на индивида, определя неговата способност да реагира в съзвучие с космически сили и природни закони.
За да е ясно как ще се проявят принципите в психическа плоскост, трябва да припомним, че "топло" и "студено" се считат за "мъжки" принципи (активни), а "влажно" и "сухо" - за "женски" (пасивни).
И понеже това даде основание на древните автори да заключат, че първите два принципа са свързани с "движенето", а вторите два - със "състоянието", то "студеното" получава едно добавъчно значение от негативен характер, а "сухото" - от позитивен характер. Затова и движението на "топлото" се оказва по-енергично, отколкото това на "студеното". Също така "влажното" получава добавка от чисто пасивен характер, а "сухото" само относително пасивен.
Следователно, движението на "студеното" ще бъде по-сдържано, ретрактивно, стремящо се обратно, навътре; този характер на движение, ако то продължи, чрез концентрация се превръща в неподвижност.
И обратно, характерът на движението на "топлото" ще бъде нападателен, импулсивен, с направление само напред, навън. "Влажното" ще внася умереност във всяко движение, а "сухото" ще му придава напрегнатост и акцент.
Казаното по-горе позволява да систематизираме следната проява на принципите в психическа плоскост:

"Топло" - рязко изразен активен принцип. Тялото се проявява чрез всяко разширение, разпространение на силата и следователно дава центробежно движение. Винаги се съпровожда от страстна воля и предизвиква активност и подвижност. То се характеризира като подбуда, тласък към движение.

"Студено" - проявява се като стягащо. Следователно, то се явява като показател на всяко стесняване, сгъстяване, движение назад и дава реакция /на организма/, която се явява като отговор (ответна реакция) и има центростремителен характер. То дава стремеж към стагнация, към съпротива, към нечувствителност и "замръзване", и дава характер на тежест, бавност и дълбочина, както и на поглъщане, абсорбация.

"Влажно" - изключително женски, пасивен принцип. Чувствително, меко, пластично. Затова позволява да се прояви гъвкавост и подвижност в пасивния смисъл на думата. По същество то е безформено и затова способства за променливостта. Психическите прояви на "влажното" са рефлекси на външно дразнене, т.е. впечатления. То действа омекотяващо, приспиващо, успокояващо. Има умерен и омекотяващ характер.

"Сухо" - влияе върху напрегнатостта на силата, т.е. върху ексцеса, излишеството. Под негово влияние личността получава черти като решителност, точност, острота, неподвижност, фиксиран поглед, сила, поривистост, избухливост. С една дума - характер на напрегнатост. Обаче, тъй като всеки ексцес и свръхнапрежение водят непременно до 'заспиване', то "сухото" налага на индивида отпечатък на неравномерност, неочакваност и поривистост, движение и действие "на тласъци".

Може да се каже, че в психичен план принципите благоприятстват за:
"топло" - развитие на инстинктивното и интуитивното в човека
"студено" - развитие на дълбокомислие и на чувство за превъзходство
"влажно" - развитие на чувствителност и сантименталност
"сухо" - развитие на страстност в човека.

В отношенията с други хора под влияние на тези принципи в психически план се наблюдават следните тенденции:
"топло" - дава стремеж към активно проникване в другия със собственото Аз на родения
"студено" - стремеж да бъде подчинен другия, неговото Аз да бъде погълнато от родения
"влажно" - стремеж към връзка с другите чрез пасивно отстъпване и чрез стопяване в тях на Аза на родения
"сухо" - стремеж към господство на собственото Аз на родения над другите.
С други думи "топлото" и "влажното" предизвикват взаимно привличане между хората, а "студеното" и "сухото" - отблъскване.

На практика при тълкуването на хороскопа никога не се среща "чистото" значение на знаците на Зодиака и "чисти" зодиакални и планетарни типове. Обаче познаването на "чистата" природа на знака, на планетата и "чистото значение" на останалите фактори ще ни бъдат необходими, за да можем правилно да комбинираме и да не сгрешим в астрологичния анализ.

Според Бхригу, един от родоначалниците на индийската астрология, съставът на знаците от един и същ елемент във всеки тригон е различен. Указанията на Бхригу във връзка със зодиакалните знаци се свеждат до следното:
1. Има три вида огън -
- с преоладаване на сухост /Овен/
- с преобладаване на топлина /Лъв/
- с преобладаване на влажност /Стрелец/.
2. Три вида въздух -
- с преобладаване на влажното над топлото /Везни/
- с лек оттенък на сухо /Близнаци/
- с равномерно съдържание на топлина и влажност /Водолей/.
3. С почти еднакво съдържание на влажно и студено /Риби/, с преобладаване на студеното над влажното /Скорпион/ и с лек оттенък на сухо /Рак/.
4. В тригона на Земята: Дева е със силно преобладаване на сухото над студеното, Телец - с леко преоладаване на студеното над сухото и Козирог - от същия тип като Телец.

 
Не спирай да ме срещаш
в миг безвремие.
Аз любя се със огъня.
Неспирно.
И разпилявам пепелта си
с ветровете.