Така тези жреци /не жриците/ на тракийските храмове /за които казах, че са имали една своя класа, но без да бъде каста/, имат някакваидентичност с гръцките. И ето защо първоначално в Делфийския храм, наричан още Аполонов, където жрицата е давала тайни, се покланят на всемирното същество под името Олен. Но извървян е един еволюционен път, физиономиран е, индивидуализиран е всемирният Бог в един Бог-баща, наречен вече Аполон.
Един от страрите писатели /историкът Страгон/ твърди, че древната поезия е не само един език на алегориите, но тя е и езикът на боговете, тя е и тайната, и магията, която крие в себе си. И това го търсят в самото име поезия, а тя има няколко етимологични изхода. Някои от лингвистите мислят, че думата поезия има гръцки произход и е написана "poiein", което значи "правя, създавам". Страгон и други приемат, че тя има финикийски произход /а знаете, че старогръцкият изхожда от финикийския/ от "pohe" и "ish". "Pohe" значи глас, реч, уста, а "ish" значи висше същество или Бог. На етруски е "aes", което още можше да е "aeszar". На галски е "aes", на скандинавски е "ase" или "aze", на коптски е "ozi"/коптите са християни в Египет от древно, още от Христово време/ и в такъв смисъл на египетски - Озирис. Какво беше Озирис? Баща на боговете!
Така че виждате как самата етимология на думата "поезия" крие в себе си божеството. И оттук, когато съм правил превод, че поезията или поетът, това е ясновидец, това е дареният с божествени знания, ето че и в самата етимология на думата е вложено такова предназначение и съдържание. Разбира се, това като съблазън може да изкуши много от тези, които знаят да пишат стихотворения. Но нека различаваме - има разлика между изкуството, между поезия и между писане. Тези три етапа трябва да се знаят, за да се каже кога, в кой момент озарението ще даде именно вдъхновение, което е минало в Откровение. А вдъхновението е едно нарушено биологично състояние на нашето съзнание - да го загубим, за да ни сведе нещо някой. Този накой може да сме ние в минарото; може да е някой, който има грижата да прати послание /както посланията, дадени от Логоса на посветените/. И Орфей чрез вдъхновението е получавал химните на Откровението, които са божествени тайни и уроци за развитието на чавечеството. Тези, бих ги нарекъл, богослужения, защото те са едно съхранение на тайната, която трябва да мине в тайнство, а само в личния си храм можете да служите без показност. Светилището се пази от чужди очи - това, което всички окултни школи са налагали. В посвещението първо задължение е тайната хиляда години, ако трябва да я пази в душата си ученикът, а не това, което е научил днес, утре с барабана да го съобщи. Глашатаи има за всичко. Но в тайната няма нужда от глашатаи. Там тя сама се ражда! Там тя се съхранява, защото ако земята не съхранеше зърното, което пада в нея, казано е в притчата, идват гарваните и го изкълвават. Тайна трябва да се научи, а не да се манифестира знанието от разряд на посредственост. Това, на което сме свидетели - слушаме го от тронове и от политически трибуни. Това е беда за историята и аз го наричам душевна бедност, мисловен недоимък. Когато не може да се формира една философия за мисленето, тя не бива да се опорочва с посредствеността!
Така Орфей, духовно посветен, отдаден на всемирното си служение, минавайки през различните полета, в различни места, разнася вестта за едно ново учение. Той трябваше да поеме борба срещу поклонниците, жреците и жпиците на Луната, борба срещу тройната Хеката. Орфей трябваше да води борба за свобода от магията и магьосничеството. Трябваше да се свали и дрехата от почитанието и на Бакхус, за да се приеме само Бога на раждането и възкресението. Така Орфей е водил тежка битка с това, което можем да наречем старо изповедание. В изпълнение на задачата си той ходи от храм на храм, извършва промяни, поставя учениците си в действия вече. Разбира се, не закъснява след това и голямото отмъщение - вакханките го разкъсват. Защо го разкъсват? Това според мен са степени на посвещението. Ние в реалния тогава исторически /макар и митологически/ свят знаем за тези сатири и за техните разгули. Но аз мисля, че повече се касае за двубоя между жриците, които са в нашето тяло на астрала, на желанията и жреците, които са в нашето тяло на ментала, на мисленето ни. Този двубой продължава и ще продължи, докато се извика живителната сила на душата тук, да може тя да надделее едно плътно живеене /съобразено вече с онези царства, които трябва да подпомогне/, започвайки из Адеса, докато хвърли от себе си съмнението, което не позволи на Орфей да изведе на живот своята Евридика. И затова той, връщайки се от царството адово с ненадделяна болка, остава в целия си живот скръбен. Но това не му пречи да бъде служител. Тук стоят две различни неща - неизведената душа до богослужение и богослужението или жречеството на Орфей. Когато говорим за Евридика, ще знаем, че това е съпътстващата Орфей - душата. И когато говорим за жреца Орфей, той безспорно е с душата си.
Ако човек не може да свали, да хвърли своята дреха на миналото, за да потърси бъднината си, той никога няма да изведе Евридика. Тя ще има своите слизания, тя ще има своите извеждания - шест месеца от годината в светлини, шест месеца от годината в Адеса. Това, ако човек го преведе за живеенето си в реалността, може да го балансира в своето живеене - в своето умиране и връщане. Дали размерността е толкоз точна с математически изчисления, би било смешно да се говори. Но реалността ни диктува, че имаме две врати: един гроб и една майчина утроба - еднакво необходими и достатъчно потребни. Не можеш да фиксираш живот тук, ако не дойдеш от майчината утроба; не можеш да осъществиш битие в отвъдността, ако не преминеш през гроба.
Така този "Певец на загубената любов", в своя час на раздяла, казва следните думи: Аз умирам, но боговете живеят!
Разкъсаха го магьосничките, поклонниците и жрицата на Хеката - Аглаоника наречена. Но той беше рекъл:
Не с оръжие, а с думи се защитават боговете.Той е разкъсън заради това, което иска от човека и човечеството - нов живот. Това е и голямата борба да помири двете начала - Слънчевия Бог и Бога на възкресението и разрушението. Разкъсаха го и хвърлиха главата му в Хебър, в река Марица. И тя запътува за остров Лесбос, където я чакаше Аполон. Той я взе, тя изрече своите пророчества и прояви святост - това, което наричаме после реликви, до които докосвайки се болният получава своето изцеление. Част от такива реликви се слагат в зида на храма, за да бъде устойчив, защото те еманират енергия. Това виждаме в старата легенда - главата на Орфей отива до светилището, приема я Аполон и тя става лечителка, става чудотворка. /А тя не можеше да не бъде лечителка поради самото име - "Човекът, който лекува със светлина."/ Там рече своето пророчество и там извърши целенията. Там каза:
Евридика като жива ме дари с любов и блаженство, Евридика като мъртва ми посочи пътя на истината.Виждате ли колко светлина има в закона за смъртта, така че преди да се познае едно голямо духовно учение или вълната на Истината, ще минем през смъртта. Ето това е била смъртта на Орфей - една наложена необходимосту защото всеки може да запита: "Как може посветеният, човекът, който смени битието на човечеството, с оглед да събере две божествени начала, да изведе или да познае и даде познание за закона на присъствието ни в Адеса и в Небесата, как може той да се остави вакханките да го разкъсат?" Но
жертвата не е безсилие- жертвата е предназначение! Посветен не значи защитен от това, което трябва да покаже като жертва. Жертвата е по-важна от неговата личност, защото тя мотивира поведението на бъдещето. И ако трябва да бъде разпнат Христос - разпнаха Го; ако трябва Орфей да бъде разкъсън - ще го разкъсат. И в историята на обикновеното, на непосветения, ако един държавен глава трябва да има достойнство - той остава да бъде жертва. Ако това не се знае, тогава никой няма да разбере приноса на жертвата. Ако едно дело трябва да се освети и се иска жертва, тя ще бъде. Ще се сменят времената за освещаването, когато прозрението е надминало ума като съображение и не проявява страх от страдание. Но тогава това е било святост.
В легендите е казано, че е имало още един белязан син, когото считат, че е или ученик на Орфей, или негов син - това е другият, големият също така древно-митически певец на траките, наречен Музей /за който Платон потвърждава/. А Музей има син, който е основател на Елевзийските мистерии - Евмолп /старото име на Пловдив - Евмолпия/. Виждате ли чак от къде човечеството носи посветеност. Нито един знак някъде сложен не е безсмислен, нито едно име не е без същност. Така че понякога с вътрешен смут и чувство на святост трябва да стъпваме върху земята, в която живеем. Не става въпрос за страхопочитание, не става въпрос за поклонение. Става въпрос за будност, с която трябва да приемем отговорност - отгонорност пред това, което уж е митология... Защото реалност е Евмолпия, реалност е духовната висота на Родопа - нашата планина, която сгърна храма на великото посвещение. Ако е мит една Персефона, не е митически образ една Евридика - собствената ни душа, а една реалност.
Така виждаме един възкръснал Орфей - и в Елевзийските мистерии, и в Евмолпия, и в Родопите.
Орфей завършва земния си живот, като оставя в Родопите наколко големи огнища, няколко големи храма, в които е проповядвал, в които е обучавал своите ученици и е дал за вековете знания, влезли после в страниците на другите окултни школи, каквито ще намерим в Питагоровата система. Представете си едно учение, от една такава личност, какви пространни духовни крила е разгърнало, как е напоило нашите Родопи. Тази планина, за която винаги говоря с пиетет и съм я нарекъл най-гостолюбата. Тя е мека, каквото е било наистина учението на Орфей, "Певеца на загубената любов" - онзи, който беше скръбен в радостта си и радостен в скръбта си.
Орфей имаше своята седемструнна лира. Аз въставам срещу ония писачи, които изнесоха в книгите си, че лирата му има 9 струни. Това не е вярно. Ако са искали да бъдат оригинални, не са знаели тайната и така са останали само хора, които имат рефлекс, но не и посветеност. Седем тела имаме, седем дни на Сътворението, седем култури ще има с по седем пласта; седем планети определят това, което се нарича астрология на живота ни /не хороскопа на човека/. Това е много съществено. Разбира се, че в живота ще влезнат още много неща и много други планети ще вземат участие, но това, което определя живота на нашата планета е в тази свещена седмица. Защо трябва да бъдат седем струните, с които той укротява - защото всяка струна, отговаряйки на съответното наше тяло, било астрално, било ментално, било етерно, трябва с вибрациите си съотвенто да укроти и това, което е вън от него. Девет струни - не! Осмо и девето поле няма!
Друго нещо, което също трябва да отбележим, е че имаме седем ноти основни /и горно "до", с което стават осем/. Следователно всяка струна от лирата е нотирана със съответната дължина. И странното в музиката на Орфей е това, което споменах вече, това, което ще остане завинаги в световната култура - прозрението му да измери тона във времето, а не в пространството. Не протяжността е съществена, а времето на вибрациите му. Така за Орфей тонът прониква в индивидуалността, а движението одухотворява. Това еголямо откритие, което древността ни е оставила, а познавачите на музиката най-добре могат да го усетят и да го осмислят. И вижте колко странно след това се богатеят нотите с всичките техни бемоли, диези... Но на цялата тази музика той слага ключа, без който не може да се напише нито една песен, нито една симфония. Не може да се извърши и нито едно тайнство - не само Орфическите тайнства, всички тайнства имат своето нотиране. Всяко учение има своя ключ! Така че Орфей беше този, който изведе, чрез своята седемструнна лира, действието на планетата като същност от човешката история, живот и дело. И тогава е логично да кажем кого е покорявал - седем тела има в себе си. И там, където е плъзнала змията, там, където е излязъл лъвът на тщестлавието и властника, там, където плахостта на заека се е скрила в някаква храстинка - всичко това той го е покорявал, всичко това той го е лекувал и му е давал път.
Трябва да добавя, че планината, на която е направен този всеголям, всезнаен /но за нас вече таен/ храм или светилище, където е бил Орфей, това е планината Каукайон. Там именно Орфей трябваше да извърши великото си прощение и да направи съединението. Там, на тази планина - Каукайон. Планина в нашата тракийска земя! Това той трябваше да направи - крепост на тракийската духовност, крепост на духовната мощ на траките, която не е позволила на никой да ги покорява. Да, ще кажем, но римляните ги покориха и там е пленен Спартак. И все пак плененият Спартак беше господар - Спартак беше поканен да сдели власт в Рим, ако склонеше да участва с Цезара, да минат заедно Рубикон. А той отказа! Така че това духовно обиталище, тази мощна сила е, която след това преобразява вакханките, прогонва ги от светилището и тогава се оформя една религиозна душа на отечеството Тракия. Това е изведеният национален или етнически дух на траките и той е тяхната защитна крепост. Там се създават и новите тайнства.
И така като отечество, именно в Тракия, Орфей успява да направи единството между двете божества, съчетавайки ги в един велик Бог - Хелиос, Бог на Слънцето! Така Аполон и Дионисий стават единство, синтез, нещо което някъде около шести век преди Христа започва да се формира като учение в Тракия и има реален живот в културата на Гърция, а след това и в Европа.
От понятието "орфей" идват след това няколко термина, които имат различно предназначение.
Първо, изведено е понятието "Орфика" - термин, с който съвременната наука означава стихове с космично и теологично съдържание. Това са неговите химни. Химни, които имат космическо и теогоническо съдържание - този двубой, който той самият върши между двете божества, за да направи моста между Дионисиевото и Аполоновото начала. Затова аз винаги наричам Орфей - Дионисий-Аполоновия жрец /или син/ на служението. Това е първото поделение на "Орфиката" - стиховете, които са останали, за които се знае още от VII-ия - VI-ия век пр. Хр., защото наистина неговото учение има своя апогей в VI-ия век пр. Хр.
"Орфика" означава още учение за съдбата на човека. Когато каже някой Орфика, трябва да е наясно дали за стиховете се касае или за едно учение за душата. Защото Орфей именно нея - неговата Евридика, извежда из глъбините на царството адесово или от нашата плът. Учение за душата, за съдбата на душата и постигането на нейните съвършенства, преминаването, това, което в своите посвещения в Египет беше усвоил - идеята за преражданията /която послужи като графика, бих казал, в учението на Платон за предсъществуването на душите/; идеята или учението за съдбата на душата, която трябва да постигне своето блаженство - в градините на Хелиос да живее, в Слънцето да живее.
Второто понятие е "Орфически поеми". Това е цялата книжнина, която се появява от шести век насам и съставлява един специален сборник с химни и други указания с практично-приложна насоченост, създаване и обяснения на известни ритуали. Тя в себе си съдържа много тайни от това, което той е успял да остави и много други литургически пособия, с които си служели посветените.
Така ние нямаме само един поет, нямаме само един музикант, а човек, който фирмира мироглед - религиозно-философски, със своята метафизика за сътворението на света, в която счита, че всичко е Любов; имаме една приложна доктрина, в която той сочи правила и формули, с които се извършва съответен обряд.
Орфическата поезия съществува до свършека на езичеството, а това е някъде към III век сл. Хр., когато можем да кажем, че с едикта на Константин Велики /в 313 г./ официално се признава християнската религия наравно с другите.
Третото са "Орфическите секти". Това са вече малко по-късни поведения, изведени и формирани като изповедници на неговата доктрина и ние ги намираме в лицето на неоплатонистите и в лицето на гностиците. Разбира се по-голямата част от знанията на Орфей ги има и в школата на Питагор. Общо взето това е една специална вече книжнина и едно дело, което наричаме "Орфически секти". Там са пророческите химни, там са песни и видения, там са и теории за космогонията, която той е могъл да опрости до една духовност в едно божество - Слънчевото божество. Въпреки признанието, което винаги е в тезата му за посвещението, пак ще чуете да казва: Има един Бог, само един на Небето и Земята - това е Зевс! А той си ражда божества!
Четвърта изведена терминология от "Орфей", това е Орфизъм. Орфизмът фактически е вече едно тайно учение, което получава по-релефно изобразяване след VI-ия век пр. Хр., макар че го имаме поменато и в предишните векове. Но тогава то има своята пълнота. Смесено е с много гръцки остатъци и други чужди влияния, но това, в което орфистите безспорно са вярвали е, че светът е творба на Любовта. И тук ще намерим родствеността с Християнството - светът е творба на Любовта! Самите те, орфистите, са живели един почти аскетически живот. По този път те са имали една цел - да се подготвят за това, което наричат живеене, закъдето е отивал и един Орфей да води своята Евридика в един задгробен живот. Значи техният аскетизъм е бил не само една доктрина, не само една голяма теология, а и една приложна етика, една нравствена скала за присъствие в другия свят. /Ето защо част от строгостта на египетското посвещение ще я намерите в школата на Питагор. Но само в школата, а не в изповеданието. Школата като теза за подготовка - от три до пет години те са минавали един суров режим, за да бъдат след това признати за ученици. Там има една строгост, но тя е само в школата, не и към онова, което ще изповяда един нов Бог или едно ново поклонение./
Така Орфей оставя на човечеството, като фрагменти, които откриваме, една много пъстра доктрина в няколко области /във философията, в поезията, в музиката и в това, което наричаме теургия- наука за Бог/ и работа, за светостта на душата. И той пее един голям химн, химн на бог Пан - това е хвалебният химн:
О, Пан, призовавам те, о, могъщи Боже,
о, всеобхватна Природо!
Призовавам небесата, моретата, земята,
която храни всичко, и вечния огън, защото
това са твойте части, о, всемогъщи Пан...Колкото и да ни звучи одично, хвалебствено, това е да се разкрие лист след лист от тайната наука, науката за целостта на Природата. Това ни дава Орфей - този, който сътвори музиката, химнологията. А тя, безспорно, най-напред трябваше да бъде посветена на боговете, за да имаме контакта за излива на сила - сила, която Синът или пратеникът, или избраникът провежда през себе си, за да я даде като възможна енергия, като религия, която след това ще бъде следвана и ще носи побуда. Това върши Орфей за човечеството, това е неговата всемирност. И тя не е само благост, тя е и тревога. Това, което винаги ще казвам за един Аменхотеп, за един Буда, за един Орфей, за един Иисус... Това са личности, които донесоха Великата тревога - тревога, която ние наричаме религия - религия, която е стълбицата ви за Небесата!
Източник:
http://www.geocities.com/Athens/Stage/8599/d12.html