Живот след смъртта на физическото тяло
Животът в духовните светове
Влад Пашов
“Ученикът трябва, докато е още на Земята във физическото си тяло, да премине чистилището, като работи за организиране и пречистване на обвивките си, които някои наричат тела. Това се постига чрез приложение на методите, които Школата му дава за работа върху себе си.”
“В първо време, като се освободи от тялото, душата се чувства голяма, необятна, като Вселената, но веднага я подгонват неприятелите, тя започва да бяга и се смалява много, така че става невидима и се изгубва в пространството. Тогава тя съобщава на близките си на Земята, че няма живот, нищо не съществува. Такова е състоянието на душите, докато се ориентират в другия свят. Такива души наричаме тъмни. За да излезе от това състояние тъмната душа, трябва да си спомни, че тя живее в Бога, че Бог е Любов и че Той възстаноови първоначалнатай форма, но когато възлюби Бога”
“Когато душата напусне тялото, то се разлага на хиляди и милиони живи частици, които не умират. Тялото е съставено от милиони и милиарди живи клетки. Вскяка клетка си има душа, само че душата на първоначалната клетка, първичната монада е централна, тя е светла сама по себе си и е привлякла всички други монади около себе си. Един ден, когато тази светла монада свърши своята мисия, тя ще каже на малките монади: Сега ви изпращам на свобода. И всички клетки започват да се разпръскват в пространството. И когато душата се връща в ново въплащение, тя привлича всички тези клетки при себе си и образува новото си тяло.”
Учителят
Развитието на човека се извършва в три велики свята, които Учителят нарича физически, духовен, умствен или Божествен. Учителят дава следните имена на тези три свята- феноменален, реален и идеен. Други окултисти ги наричат физически, душевен и духовен. Но каквито и имена да се дават на тези светове, важното е, че в тези три велики свята се извършва човешкото развитие. Учителят казва, че духовния свят е сто пъти по-обширен от физическия, а Божественият е хиляди пъти по-обширен от физическия. Следователно физическият свят е най-органиченият, създаден от най-груба материя. Учителят дава и друго определение и наименование на световете. Физическия той нарича материален, духовния нарича субстанциален, а Божествения нарича есенциален свят. Това са състояния и форми на проява на реалността. Тези три свята Учителят нарича още човешки, ангелски и Божествен. Ние имаме известна представа само за физическия свят, а за другите два свята имаме много смътна представа. Човек живее едновременно и в трите свята, но не съзнава това. Защото човека сам по себе си е едно много сложно същество, което общо казано, се състои от дух, душа и тяло. Духът живее в Божествения свят, душата живее в духовния свят-някои го наричат душевен свят, а човешката личност, която се проявява чрез тялото, живее във физическия свят. Ние съзнаваме само личността и затова имаме много ограничени понятия за човека. При днешната степен на развитие душата, респективно духовния свят, се изразява чрез чувствата, а духът , респективно Божествения свят, се изразява чрез мисълта. От това не следва да отъждествяваме душата със сърцето, което е свързано с чувствата, нито да отъждествяваме духа с ума, чрез който мислим. Сърцето е само външната страна на душата и умът е само външната страна на духа.
Развитието на човека в тези три свята се извършва по законите на прераждането и кармата. Прераждането е закон на последователно преминаване на човек от един свят в други, което египтяните наричат трансмигриране или странстване на душите. Във всеки един от тези светове човек живее в тяло изградено от материята на този свят.
- На физическият свят живее в тяло, изградено от материята на физическия свят.
- В духовния свят живее в духовно тяло, изградено от материята на духовния свят.
- В Божествения свят живее в тяло, изградено от материята на Божествения свят.
Тези тела Учителят нарича още обвивки, а истинското тяло е Божественото, което е безсмъртно, докато физическото и духовното подлежат на разрушение. След като човек се е родил на Земята, ще живее във физическото тяло най-много 120 години, в редки случаи повече. След смъртта на физическото тяло той преминава в духовния свят в духовното си тяло. След като преживее един определен период от време в духовния свят в духовното си тяло, човек напуска и него и отива в Божествения свят в Божественото си тяло, което е безсмъртно. И след като измине целия този път от физическия до Божествения свят, след определен интервал от време, който е различен за различните хора, в зависимост от степента на тяхното развитие, се връща отново на Земята, т.е. преражда се. Този процес на преминаване през световете ще видим по-подробно в следващото изложение.
Трите свята, в които се извършва човешкото развитие, се състоят от по седем области всеки. Така във физическия свят има: областта на твърдата материя, областта на течната материя, областта на въздушната материя. Над въздушната област следват четирите етерни области, които също принадлежат на физическия свят и са свързани със силите, които действат в трите по-низши области. Същото подразделение на области имаме и в другите два свята. Друго нещо, което трябва да кажа по отношение на трите свята, е това, че всеки един от тези три свята има в основата си един от великите Божествени принципи- Любов, Мъдрост и Истина. Така принципът на Истината е положен в основата на физическия свят, принципът на Любовта е положен в основата на духовния свят, а принципът на Мъдростта е положен в основата на Божествения свят. Но и трите принципа се проявяват и в трите свята в различни области и състояния на материята. Има и друг класификации на телата, употребявани от философите. Учителят често употребява и тази класификация. Това е така наречената седморна класификация, към която се придържа източната окултна традиция. Докато западната окултна традиция се придържа към тройната класификация.
Учителят казва: “Източната и ападната Школа се различават по класификацията на телата, но то е външната страна на това учение.” Според дълбокия смисъл на Христовото учение човек има три съществени тела, които се наричат тяло на Любовта, тяло на Мъдростта и тяло на Истината, и четири обвивки. Това е външната страна на това учение и съществена разлика между двете Школи няма. И Христос в настоящата епоха иска да обедини всички Школи и братства. Затова Учителят употребява и източната, и западната класификация. Ето какво казва буквално: “Физическото тяло на човека се разрушава след смъртта- това е така. Затова, което се разрушава и изчезва, не може да е истинско жилище на човека, на неговата душа, на неговия ум. Не са истински жилища на човека и онези по-тънки тела: етерно, астрално и ментално, за които говори окултната наука. Окултната наука твърди, че човек има седем тела. Тези тела, чрез които функционира съвършения човек, действително съществуват. Но не всички седем могат да се нарекат в истинския смисъл на думата тела. Всъщност само три от тях са тела, а другите са обвивки. Аз давам един нов превод на трите съществени тела и ги наричам- тяло на Любовта, тяло на Мъдростта и тяло на Истината”. “Тялото на Любовта е истинското тяло на човека, което никога не умира, то се гради. Сложени са само неговите основи. Що се отнася до другите безсмъртни тела, тялото на Мъдростта и тялото на Истината, те съществуват само като зародиши. За тяхното развитие ще дойдат специални епохи. Целият живот на човека на физическия, астралния, менталния и причинния светове има само една цел- да приготви само материали за изграждане тялото на Любовта.” Любовта е проектирана в тези четири свята, в четирите обвивки на човека. Тези четири обвивки са като лаборатории, в които се обработват материалли, нужни за изграждане тялото на Любовта. Те са само известни възможности на Любовта, чрез които тя се проявява. В тях стават непрекъснати промени. Самите те се явяват и изчезват по известни периодични закони. Тези обвивки са променливи, но има нещо в тях, което не изчезва и което става като постоянен зародиш - физически, астрален и ментален. Причинното тяло е нещо като атмосфера на тези зародиши. То е свързано с един свят, който съдържа възможностите на физическия, астралния и менталния светове. Но преди да слезе човек в света на Любовта, той трябва да мине през причинния свят, където става пълно примиряване на противоречията.
Причинният свят е свят на примирение, а светът на Любовта е сам по себе си оня просторен свят, в който всичко се осъществява. Той е велик свят, в който животът истински се осъществява. В света на Любовта се реализират всички желания на човека, които се явяват във физическия, астралния и умствения светове. Но те се осъществяват само при едно напълно развито тяло на Любовта. И когато говорим за Любовта в човека, подразбираме изграждане на това тяло на Любовта. Тогава едва човек ще възкръсне и ще заживее вечния живот.’
Ще кажа няколко думи за пояснение на горната мисъл на Учителя, да се разбере отношението между тройната и седморната класификация на телата. В понятието за физически свят в тройната класификация се включват грубо физическият и етерният свят. В понятието духовен свят се включват астралният и менталният светове. Причинният свят е най-високото проявление на духовния свят и най-ниското проявление на Божествения. Над него в безконечността се простират Божествените светове на Любовта, на Мъдростта и на Истината. Тези три висши свята се проявяват в обратен ред на по-нисшите светове. Така светът на Истината се проектира във физическия свят, светът на Любовта се проектира в астралния свят, а светът на Мъдростта се проектира в менталния свят. Въпросът за тези светове и за трите безсмъртни тела е толкова дълбок и обширен, че Учителят казва, че не е напълно ясен даже и на някои от ангелските йерархии. И развитието на човека се извършва в четирите нисши светове- физически, астрален, ментален и причинен, които езотерически в Писанието се наричатземя, а висшите Божествени светове се наричат Небе. Но развитието на човека в настоящата епоха, което се извършва чрез прераждането, става в четирите долни светове, наричанив Писанието земя, а във висшите Божествени светове човек ще проникне едва тогава, когато съгради тялото на Любовта.
След смъртта на физическото тяло човек преминава последователно през етерния, астралния, менталния свят и достига до крайните предели на причинния свят, който граничи със света на Любовта, и оттам поема обратния път към ново въплащение на Земята. В тези четири нисши светове, както казва Учителят, човек събира материали за изграждане на тялото на Любовта.
Във физическия свят човек събира оитности, които асимилира в астралния и менталния свят и извлича от тях материали за изграждане тялото на Любовта.
В миналото престоят на човека в духовния свят е бил много по-продължителен от днес. В миналото човек е престоявал от 500 до 1000 години в невидимия свят, така че в един цикъл от 2160 години, което определя една епоха, човек се е прераждал най-много два пъти- един път в мъжко тяло и един път в женско тяло, за да събере различни опитности и да има различни преживявания, които ще послужат като материали за изграждане на тялото на Любовта. Но Учителят казва, че еволюцията е ускорена десет пъти, затова и продължителността на престояването в духовния свят е намалена от 50 до 100 години според степента на развитието, на което се намира даден човек. Колкото по-напреднал е човек в развитието си, толкова повече прекарва в невидимите светове, защото той е събрал повече опитности, имал е повече преживявания, събрал е повече материали, които трябва да преработи, за да изкара от тях есенцията, която да се заключи в изграждането на тялото на Любовта. Между другите работи, които човешките души извършват по време на престоя си в духовните светове, е и тази, под ръководството на йерархиите да работят за изменение на условията на Земята- както във физическо отношение, така и в социално, за да имат други условия и възможности, като слязат на Земята при ново въплащение, за да могат да съберат нови опитности. Защото Земята не е място на щастие, а е училище, в което човек учи и събира материали за изграждане на тялото на Любовта.
При смъртта физическто тяло постепенно се разлага. Това показва, че за човешкия организъм, освен грубо физическата материя, е имало една организираща сила, която е внасяла живот в тялото. Тази организираща сила е идвала от душата, която при смъртта напуска тялото. Душата като магнит е привличала всички клетки около себе си и е образувала един жив организъм, и когато напусне тялото, клетките постепенно се разпръскват в пространството. Защото всяка клетка е една малка душичка, един малък силов център, която е привлечена от централната монада- душата, за да образува тялото. И тези малки душички имат известно сродство с централната монада, която при много въплащения ги привлича от пространството като магнит и образува ново тяло.
При смъртта етерното тяло заедно с душата излиза от главата и физическото тяло остава без живот. Етерното тяло излиза във вид на едно спираловидно движение, носейки със себе си душата, с един физически атом, или по-право не един физически атом, а силата, която е работила в него. Резултатите от преживените опитности на физическото тяло през току-що отминалия живот са отпечатани върху този особен атом. Докато всички други атоми на тялото се подменят в течение на живота, този особен атом остава неизменен. Той остава постоянен не само през един живот, но е бил част от всяко физическо тяло, употребявано по-рано от човешкия дух. След всяко земно съществуване върху него се отбелязват преживяванията на даденото физическо тяло и така той се обогатява качествено, без да се променя. Той се извлича при смъртта и остава в потенциално състояние като зрител, за да бъде отново събуден при започването на друг физически живот, за да полсужи пак като ядка, около която да се построи едно ново физическо тяло. Той се нарича семенен атом. През време на живота семенният атом е разположен в лявата празнина на сърцето, близо до върха му. При смъртта той се излива в мозъка по пневмогастричния нерв и напуска физическото тяло заедно с етерното тяло и душата през вшивката между тила и теменната кост.
Когато етерното тяло заедно с душата напускат физическото тяло, те са още свързани с него с една нежна сребърно-бяла нишка. Тази последна връзка не се къса, докато включената в етерното тяло панорама на изтеклия живот не бъде прегледана от душата. Затова погребването или изгарянето не трябва да се извършва до третия ден, защото дотогава душата чрез сребърната нишка е още свързана с етерното тяло и в течение на тези три дена душата преглежда панорамата на своя живот, отпечатвана в етерното тяло, която в течение на тези три дена се отпечатва в астралното тяло. След третия ден сребърната нишка се скъсва и тялото е окончателно мъртво. От неспазването на този срок често хората биват живи погребвани, защото те са били само излъчени и след третия ден се връщат в тялото.
Един американски учен е правил опити, с които е установил, че при изпускане на последната вдишка тялото намалява от теглото си. Той е правил опити с много чувствителни везни. Това показва,че нещо невидимо напуска тялото. Това е етерното тяло, съставено от четирите вида етер- топлинен, светлинен, химичен и жизнен, което е все пак физическо, заедно с душата и астралното тяло.
Понеже при смъртта и в течение на трите дена, душата преглежда изтеклия си живот, който се изрежда пред нея в картини, от момента на смъртта до момента на раждането, затова не трябва да бъде обезпокоявана от плачове и шумове, за да може да се съсредоточи и да вижда ясно картините на изтеклия си живот. Защото от това ясно виждане зависи отпечатването им в астралното тяло, от това зависи и правилното заключение, което душата ще си извади от тези картини, а това вече ще влияе върху живота на душата в бъдещото въплащение. Затова хората, ако искат да направят добро на умиращия, не трябва да плачат и да вдигат шум около него и най-много да направят една молитва, която действа успокоително върху него и го насочва към картините на изтеклия живот. В това време, когато съзерцава панорамата на изтеклия си живот, душата слуша гласа на Космичното Слово, което й говори и я поучава. Това е тържествен момент за нея и тя не трябва да бъде смущавана от шумове, скърби и плачове около тялото.
Също така, когато се вижда, че човек си заминава, не трябва да се правят опити чрез лекарства да бъде върнат назад, защото това действа вредно и върху невидимите тела и причинява големи страдания на душата.
Животът на човека се отпечатва в етерното тяло в областта на отрицателния полюс на химическия етер, който е седалище на подсъзнателната памет. Въобще етерното тяло е носител на паметта, основа на умствените способности. Картината, както казах, започва от момента на раждането. Панорамата трае от няколко часа до три дена, в зависимост от времето, през което човек може да запази будност на съзнанието си, след което човек изгубва съзнание в стария свят и преминава в следващия, наречен душевен или астрален, или духовен. Подобна панорама на живота си човек вижда и когато преминава през голяма опасност- при давене във вода, падане от голяма височина и пр. Когато етерното тяло излезе от физическото и съзнанието е будно, но връзката е с физическото не е скъсана, етерното тяло заедно с душата се връща във физическото тяло.