Това и предишното са от книгата на Пиер Дако "Психология и вътрешна свобода".
НАШИТЕ ЗАТВОРИ
Вътрешната свобода е това, което би съществувало, ако нищо не му пречеше да съществува.
Да разгледаме един доста разпространен сън:
- На свобода съм след известно време, прекарано в затвора. Вратите широко се разтварят пред мен. Директорът и пазачите ми пожелават късмет. Излизам на оживена, слънчева и шумна улица. Правя няколко крачки и изведнъж ме обзема паника. Обръщам се и умолявам да ме върнат обратно в килията...
Същият сън, но в друг вариант:
... Излизам на оживена улица. Щастлив съм, че съм на свобода. Внезапно чувам зад гърба си крясъци. Обръщам се и виждам другите затворници да тичат след мен. Въоръжени са с вериги и сопи, някои изглеждат сакати, болни, инвалиди. Напомнят ми за царството на просяците. Явно ме ненавиждат и искат да ме убият. Бягам, обзет отужас, не разбирам защо желаят смъртта ми.
Трудната свобода
Смисълът на този сън е очевиден. Свободата е отговорност, която трудно се поема и трудно се понася. Не мислете, че това е рядко срещано явление. Страхът от свободата е един от основните страхове на човека. И все пак той иска да бъде свободен. Високо заявява това свое желание. Съчинява химни за свободата. Зове я. Побеснява, когато някой накърни „личната му свобода". И в същото време я ограничава, за да си създаде чувство за сигурност; вкарва я в какви ли не затвори - застраховки, ипотеки, вярвания, обичаи, религии, общности, идеологии, догми, политически движения...
Значи става дума за страха сами да поемем отговорност за себе си, за страха от вътрешната свобода, от липсата на опора, на която да се облегнем.
И когато се появи представа, усещане или интуиция за пълна вътрешна свобода, изпадаме в паника, защото тази предугадена свобода означава да се откажем от сигурността си, обикновено лъжлива. Светлината е прекалено мощна, прекалено ярка. Започваме да се чувстваме беззащитни в един „враждебен" свят и се връщаме във стария си затвор.
От какво ни е страх?
Ако можехме за миг да зърнем несъзнаваните си затвори, сигурно бихме се ужасили. Но мнозина биха се уплашили още повече, ако за част от секундата застанеха лице в лице с възможната си свобода.
От какво ни е страх? От живота, без сянка от съмнение. Затова си измисляме теории и им се подчиняваме уж по своя воля - всъщност повечето от тях направо ни поробват. Затова сме си изфабрикували всякакви идеали, идеологии, традиции, обичаи, морал, философии, кодекси на честта...
Така сами издигаме стените на тъмницата, от която после се чудим как да се освободим.
„Преди да излезе от затвора си, човек трябва да признае, че се намира вътре в него. Клопката, в която е попаднал, е собствената му емоционална и характерова структура. Няма смисъл да си изгражда теории за естеството на затвора - единственото, което трябва да направи, е да признае неговото съществуване и да потърси изхода му. Всичко друго е безполезно: безполезно е да се възпява мъката, както прави чернокожият роб; безполезно е да се съчиняват поеми за прекрасната свобода -такава, каквато си я представяме в затвора, - на която ще се наслаждаваме, когато излезем от него; безполезно е да си обещаваме свободен живот след смъртта, както прави католицизмът, или да славим безкрайното си невежество подобно на филосфите на примирението... Първото нещо, което трябва да сторим, е да потърсим изхода на затвора. "
Да се върнем към втория сън
Да си представим един напълно свободен човек. Например едно хипи - в най-положителния смисъл на тази дума. Тъй като уважава живота, той просто го живее. Тъй като уважава другите, живее сред тях и заедно с тях. И тъй като дълбоко уважава свободата си, не се бои от нея.
Но около него има хиляди затворници. Той прилича на здрав и весел човек, който живее пълноценно пред очите на болни и нещастни хора. Не е нужно много време, за да се превърне в прицел на завист и омраза от страна на тези, за които представлява Мястото - онова Място, което те се чувстват неспособни да достигнат.
Не сте ли забелязвали как щастливите индивиди първи стават жертва на хорската злоба? Как върху свободните и необременени от емоционални патологии хора се излива враждебността на запрените в собствения си затвор? Не е ли такъв случаят с пътуващите цигани, обект на всякакви оскърбления и на дълбока подозрителност, но най-вече на завист? Същото се отнася и за скитниците, които автоматично биват обвинявани във всички грехове. От друга, страна повечето хора изпитват непризнато желание да бъдат приети в „клана" - и мъчително чувство, че са отхвърлени от него.
Очевидно е, че щастливият и свободен индивид неминуемо предизвиква завист и враждебно отношение. Затова се опитват да го „убият", да го унищожат, било като го отхвърлят, било като го изолират. Защото той е огледалото, което им показва какво желаят, но не могат да бъдат. Що се отнася до хипито, бъдете сигурни, че ще го убият. Та нали го правят всекидневно!
Най-разпространените затвори
Затворът, това е всичко, което притиска душата, което пречи на ефективността да се извиси; всичко, което наказва, осакатява, стяга, задържа, задушава, обезобразява. Веднага виждаме колко много са възможните затвори.
Да не забравяме като начало, че навиците също са затвори, въпреки че не можем без тях. Ако нямахме навици, тоест памет, щеше да ни се налага всекидневно да се учим как да се храним, как да говорим, как да живеем и пр. Някои навици обаче са крайно натрапливи:
- Всяка вечер си лягам в десет часа, всяка сутрин ставам в седем и трийсет и пет. - и трийсет и пет?
- Нито минута по-рано или по-късно.
- С какво свързвате точно този час?
- Несъмнено с навика. Опитвах да го наруша, но така и не успях. Ако остана минута по-дълго в леглото, ме обзема силна тревожност.
-И си лягате в десет?
-Да, чудна работа. Изпитвам страх от умората. Имам чувството, че ако си легна четвърт час по-късно, на сутринта ще се събудя изтощен. Веднъж часовникът се беше развалил и без да разбера, съм си легнал към единайсет.
- И бяхте ли изморен на другата сутрин?
- Никак.
- Това доказателство не успя ли да промени навика ви?
-... натраплив навик, кажете си го направо...
Навиците-дезинформатори
Тук веднага се сещаме за „комплексите". Те също представляват нещо като навик. Напомнят на „афективно" ядро, на „сбор" от усещания, около които се върти цялата личност. Комплексите са съставени от поредица информации, най-често въведени в човешкия компютър в детството или в юношеството. Тогава те са играли ролята на защитен механизъм в ситуации, възприемани като трудни или опасни.
По-късно комплексите на свой ред започват да подават информация на организма, безмилостно налагайки му пътя, който да следва. Тоест комплексът е запаметен навик, който ни принуждава да повтаряме непрекъснато даден вид поведение, най-често несъзнателно, без значение какви са обстоятелствата или хората около нас.
Ето какво ми разказа един мъж:
-Изведнъж ми станаха ясни много неща от един пример, сигурно съвсем елементарен, но който ми отвори очите. Изпитах усещането, че съм нещо като сметачна машина. Всеки път, когато събирах 1 и З например, получавах 8. Ако събирах 2 и 6, получавах 12 и т. н. Винаги имаше една четворка в повече, която ми объркваше сметките. Не подозирах, че тя е заложена в паметта на машината. Тази четворка беше моят комплекс. Тя присъстваше в повечето от постъпките и мислите ми. Само че винаги можем да изтрием паметта на една машина, а как да постъпим с човека, в чийто организъм всичко се записва завинаги?
Как наистина? Ще се опитаме да го узнаем... Не е лесно да се осовободи човек от големите си комплекси. И това е разбираемо: комплексът управлява живота ни дълги години и играе ролята на „охранителна система", която ни предпазва от страховете ни. Решението на проблема се състои в „осъзнаването" на комплекса (който представлява информация, вкарана в несъзнаваното) и в откриването на реакциите, които повтарят минали реакции.
Ако успеем да го сторим (без психолог, само с ценната помощ на някой интелигентен и разбиращ приятел), затворът на комплекса може и да открехне вратите си. Нужно ли е да повтаряме, че когато сме в затвора, първата ни работа е да открием изхода му?
Освобождаването от един комплекс може да ни преобрази - внезапно или постепенно, след продължителен размисъл. Всичко зависи и от комплекса, и от обхвата му, и от самото осъзнаване.
Внезапното осъзнаване
Случва се понякога в резултат на някаква интуиция, на нещо като просветление информациите-комплекси да разкрият тайните си.
- Първото ми освобождаване стана много бързо и незабележимо - някак изведнъж осъзнах кое в поведението ми непрекъснато се повтаря. Това се случи, след като се вгледах в страха, който ме обземаше всеки път, когато видех началника си, всеки път, когато той ме погледнеше. До такава степен се парализирах вътрешно - и то от много време, - че исках на всяка цена да се освободя от това притеснение. Започнах да мисля за него съвсем целенасочено, дадох воля на въображението си; обратно на това, което можех да предположа, видях не лицето на баща ми, а на облечена в черно жена със строг поглед, която неотлъчно следеше какво правя и как живея. Бях чел книги по психология и разпознах своята Ани-ма, приела образа на майка ми - жена твърда, подозрителна, тиранична; получих някакво... как да кажа... внезапно просветление, разбрах цялостното си поведение. Можех да го разбера и много по-рано, ако не бях толкова смутен от тази повторяемост на реакциите ми, която си обяснявах с изключителната си стеснителност. Излизаше, че дървото ми е пречело да видя гората, а сега целият ми живот се разкри пред очите ми. Осъзнах и притесненията, за които изобщо не си бях давал сметка, вечно напрегнатите си мускули, скованите си рамене, неспособността ми да се отпусна... С една дума, всичко, което приписвах на така наречената си „нервност". Тя всъщност беше следствие, а не причина.
Размиването на блокираните информации
Ако начините са много, то целта е една: да се пробие непрозрачната обвивка на несъзнаваното с всичко изтласкано в него, да се прокопае тунел, за да се стигне до постепенно осъзнаване на блокираните в комплекса информации. А това може да стане, ако просто ги „размием". Нека не забравяме, че всеки комплекс създава поведение, което се превръща във втора природа и се слива с истинската личност. С една дума, да имаш комплекс означава да смесиш лицето с опакото, привидното с реалното.
Кои са начините, по които постепенно (и в един момент на натрупване - внезапно) можем да стигнем до този важен вид освобождение?
Известен е дългият класически път - психоанализата, около която гравитират различни форми на психотерапия. Но също толкова многобройни са и заобиколните пътища.
Всъщност става дума за това да достигнем ядрото на комплекса и да извършим изместване на информациите му. Да си припомним, че комплексът представлява втвърдено ядро от „забравени информации" там някъде в организма-компютър. Тези информации - или по-ско-ро дезинформации - стоят неподвижно в паметта на тялото ни и, разбира се, на психиката ни.
Не е възможно да „изтрием" комплекса, както изтриваме неправилно нанесена черта в рисунка. Но можем да натрупаме други информации, които да избутат и разнесат из личността неговите информации, като така се омесят с тях, че практически ги обезвредят.
Миналото в сегашно време
Да си припомним още, че информациите на комплекса образуват едно вкоренено, „замразено" в миналото цяло, но че ние непрекъснато ги съживяваме в настоящето чрез
компенсаторни реакции, които предизвикват един и същи тип поведение.
Много, е важно впрочем добре да разберем понятието „информации". Комплексът се е появил в резултат на неуспешно адаптиране към получени навремето информации (от родителите, училището, семейството, възпитанието, религията и пр.). Организмът е реагирал, създавайки си собствена информация.