S.G.: От една страна искате да говорите за Лилит като символичен образ, архетипна сила, а от друга страна държите да хвърлите повече светлина върху темите за Лилит. Това не е ли противоречиво?
Traugott: Не смятам, че е така. И това е парадокс. Не мога да твърдя със сигурност какво се случва, например, при транзитно преминаване на Лилит. По време на един транзит на Лилит през Венера може да ми се случи чудесна и вълнуваща среща, която да ми донесе, дори и за кратък миг, нещо, по което съм копняла и което ми е липсвало. Впоследствие това, което ми е липсвало, става толкова силно осъзнато, че ме кара да възприемам “огледалото” на Лилит като нещо толкова прекрасно. Но огледалото на Лилит може да донесе и силна болка и фрустрация, например в случай, когато изживяваме потискащи, контролиращи и “кастриращи” отношения или връзка, в която е налице силна “игра на власт” – тогава “гледката” в огледалото на Лилит може да бъде много болезнена. Въпросът тук е много прост: “Ще застана ли отново на страната на обвиняващия като прехвърля вината върху отсрещното “Ти” или ще допусна това да се случи веднъж, след което ще си взема поука”.
А.В.: Тогава – сбогом, проекция?
Traugott: При Лилит винаги става въпрос за това да приемеш себе си; повлияни от нея, ние често изживяваме една имагинерна “реалност”, едно нарцистично “заболяване”, предизвикателство, едно “себеотражение”, за да опознаем по-добре и по-отблизо истинската си същност. Тук става дума за истината: способен ли съм да понеса видяното през собствените си очи в огледалото на Лилит, без да пречупя и проектирам гледката върху отсрещната страна? Понякога, като се гледам сутрин в огледалото, се стряскам и си казвам – “За Бога, сега всичко е отвъд”… (смее се).
А.В.: А когато демонът се втренчи в теб от огледалото… и на мен ми се е случвало.
Traugott: Тук става реч за това да понесем собствения си поглед в огледалото и да си кажем “Това е наистина болезнено, но…” (с колебание).
А.В.: …но все още го понасям?
Traugott: Да. И щом все още го понасям, значи първата крачка вече е направена.
А.В.: Това, което съзираме отсреща в огледалото, отразява нашето несъзнателно. Ти го свързваш с едно от “измеренията” на Луната. В този контекст как би описала връзката между Луната и Лилит?
Traugott: Мисля, че колкото по-силно сме повлияни от лунната “роля”, толкова по-трудно ще е да се подходи към Лилит. Но в този случаи ми е трудно, както сигурно вече сте забелязали, да дам “рецепта”. Думите всъщност са в противоречие с принципа на Лилит, подобно на Нептун – когато един принцип бива дефиниран и добива конкретна форма, част от съдържанието му безследно изчезва и се губи. И това е една от трудностите във връзка с Лилит.
А.В.: И за да опростим нещата – би ли казала, че Лилит е 11-та планета?
Traugott: Не. Тя не е планета.
А.В.: А би ли свързала откриването на Лилит с преминаването от епохата на Рибите в епохата на Водолея?
Traugott: Все още не съм се замисляла върху този въпрос. Очевидно е, че началото на нова епоха първо изисква поглед в ретроспекция и преразглеждане на “изкупителните жертви” на старата епоха, в противен случай ще рискуваме да посторим живота си върху хлабави и изгнили вече основи.
А.В.: Свързваш ли Лилит с конкретен зодиакален знак?
Traugott: Не.
S.G.: Да разглеждаме Лилит подобно на нодалната ос?
Traugott: Да, разглеждам Лилит като ос и като динамика по линията на тази ос, която е носител на важна информация.
А.В.: Как би описала тази ос?
Traugott: В тази връзка разглеждам Лилит в аналогия със змийската опашка. Все някъде и по някакъв начин тази тема е ‘изтласкана’ в хороскопа. Оста Лилит-Приап може да бъде символично представена и като дърво, и като жезъл, и като опашка, която се издига или залязва. Оста е двуполюсна – от едната й страна има “сблъсък”, а от другата – “отблъскване”; от едната страна голямо “сляпо петно”, вакуум, отричане, отхвърляне, от другата й страна – разцепване, проникване, връщане към отхвърленото…
А.В.: Игра на полярности?
Traugott: Често ни се случва да се връщаме към определени теми и да ги повтаряме подобно на змия, захапала собствената си опашка. И да разчупим затворения кръг като го превърнем в спирала ще е най-доброто за нас!
S.G.: Понастоящем наричаме контрапункта на Лилит “Приап” – бихте ли ни разказали нещо за това?
Traugott: Подхождам към Приап, базирайки се на митологичната му символика; свързвам го донякъде с Дионис или с Ерос – митологични образи, които имат силна връзка с архетипа на женствеността… с плодородието например. Приап, ако го разглеждаме от гледна точка на разделението на половете, е срещуположният полюс на Лилит. А Дионис е едно андрогинно божество, което презентира едновременно двата принципа – и мъжкия, и женския. При всички положения тук е застъпена темата за полярностите, андрогинността и цялостта. Затова възприемам тази ос в хороскопа като силно еротизирана…
A.B.: Андрогинност и цялостност за теб означават и равнопоставеност на половете?
Traugott: За мен това е много важно! Тази точка в хороскопа дава възможност за равнопоставеност. Натрупаното напрежение се трансформира в тласък да бъдем креативни…
А.В.: И ако разгледаме тази биполярна точка и в контекста на еротиката, стигаме до темата за връзки и отношения. Вярваш ли, че е възможно да има равнопоставеност във връзките?
Traugott: Искам да вярвам. И вярвам. Но това е копнеж и на двата пола. Или?
А.В.: Да се надяваме… Тук се сещам за поетесата Ингеборг Бахман. Познаваш ли я?
Traugott: Да.
А.В.: В нейното творчество се усеща силно присътствието на Лилит – в разказите малко, а също и в “Малена”, особено в средната й част, където тя напълно потъва в Лилит-тематиката. Ингеборг Бахман не е вярвала (повече) в съществуването на равнопоставена връзка между мъжа и жената…
Traugott: Мисля, че различността на мъжа и жената също е важна. Лилит поставя под съмнение райската хармония: понякога се налага да поставим под въпрос и да жертваме хармонията, за да стане възможно развитието. Когато говоря за възможна хармония между половете, в този смисъл мисля, че именно различността бива подчертана и подсилена, но по начина, който предполага интеграция и сливане на полярностите…
А.В.: Говоря за борба за власт във връзката.
Traugott: Разбира се, когато е налице това взаимно “самозахапване”, борба за надмощие, игри на сила - “кой ще е горе, а кой долу”, ефектът е много неприятен и деструктивен. Вместо да кажем на партньора “Прекрасно е ти да си доминантният, и на мен ми харесва!”, в такава връзка взаимната преданост е съвсем различна, а също и приемливостта… Атмосферата в такива връзки е далеч от звъна на райските камбанки.
А.В.: Звучи добре да кажем на другия, че намираме неговото надмощие за чудесно… хм… само че в митологията Лилит изяжда децата. И за мен това означава, че този принцип може да бъде много разрушителен.
Traugott: С поглъщане на деца се сблъскваме и при Сатурн, но нали няма да изтръпнеш, ако изрека думата Сатурн…
А.В.: Добре, но ако чуя думата “кастрирам”, вероятно вече бих могъл…
Traugott (смее се): Кастрацията отново се свързва със страха на мъжете от жената.
А.В.: Струва ми се, че се опитваш да представиш Лилит като много позитивна.
Traugott: И тя е.
А.В.: Не само. При Плутон, например, също всичко може да бъде представено позитивно.
Traugott: Окей, добър пример. С Плутон имах подобни изживявания като с Лилит, и много болезнени. И тук винаги се изправяме пред въпроса как, с каква нагласа приемаме болката. Прогресивно или регресивно? Ако я приемам и понасям – като онзи поглед в огледалото, за който вече бяхме говорили, - по този начин е възможно болката да бъде използвана в качеството на символичен “сърф”, който да ни даде тласък и устременост към новото, градивното.
А.В.: В една консултация наистина можеш да го кажеш, но вероятно това няма да помогне на някой, който е потънал в болката си. Болката може да бъде много разрушителна, ако не можем и нямаме силата да я понесем.
Traugott: Благодаря! Това е важен момент. Болката може да бъде разрушителна, когато не я понасям.
А.В.: Това, което аз имам предвид е, че в условията на една астрологична консултация това е прието. Само че това може би не е достатъчно. В случай, ако човек наистина се е озовал в трудна ситуация – например връзката му се намира “в задънена улица”, въпросът тук не е да открием слабите места и пукнатини в отношенията, а дали можем да го подкрепим в неговата болка? Това означава близост и споделяне.
Traugott: Астрологичната консултация не е терапия (б.прев.: макар че може да има и такъв ефект) и също така не е заместител на един искрен разговор с любимия човек по наболелия проблем. Определянето на разумни граници тук е много важно, но не винаги лесно. При астрологична консултация можем да бъдем полезни на един наранен човек, ако и ние познаваме добре и приемаме собствената си болка. Тук има нещо сродно. Да се признае болката е важен момент, който има връзка и с Лилит. Не става въпрос за това бързо да елиминираме болката, а да я понесем. А също и да приемем собственото си безсилие, като по този начин усещаме властта си и я използваме по-отговорно. По-скоро го изживявам като нещо пробуждащо и излекуващо да погледнем заедно в “огледалото” и да приемем болката.
А.В.: Ти го свързваш със своеобразен “сърф”, но не се ли получава, че свикваме с болката и започваме да я приемаме и да живеем с нея като с нещо нормално?
Traugott: Не си представям Лилит по този начин. Просто мисля, че този “сърф” ни помага да се задържим на гребена на вълната вместо да потънем в бездната на болката.
S.G.: В края на краищата Лилит-Приап е и много витална ос. Вероятно тази жизнерадостност не е възможна без да се опознае срещуположния полюс?
Traugott: И аз мисля така.
А.В.: Да се върнем назад към темата за отношенията – смяташ ли, че в случай, когато са налице двойнствени отношения, Лилит се явява като “Кутията на Пандора”?
Traugott: Появата на Лилит кореспондира, в което съм наистина убедена, с възникването на нови форми и измерения във връзките, в това число също и с по-високата степен на приемане на хомосексуалността и със схващането, че ние също можем да постигнем реализация на копнежа по цялостност в сексуалните си връзки.
А.В.: Установила ли си нещо специфично и забележително по време на консултациите си във връзка с Лилит-теми и хомосексуалността?
Traugott: Забелязах, че при мнозина хомосексуални индивиди Лилит често има доминантна позиция в картата, а също и при бисексуални; често се случва да се намира в първи дом (б.прев.: което само по себе си не е достатъчно като условие).
А.В.: Това ли е рецептата?
Traugott (смее се): Не. Бих искала още веднъж да подчертая, че трябва да имаме специална нагласа спрямо Лилит. Това означава, че можем да я опишем само условно, а истинската й същност се опознава при по-близък “допир” с нея. Все едно да пробваме да опишем оргазма без да сме го усетили като изживяване. Просто се отказвам да давам точни и конкретни описания на Лилит или рецепти как да се ‘справим’ с нея, без да сме я ‘докоснали’ и изживяли като индивидуална и много интимна опитност.
Статията в оригинал се намира тук:
http://www.lilith.at/* * *
does this mean I must be exorcised
through your pretty trinkets,
marvelous amulets
the three angels can do nothing
though I leave of my own free will
I do relish my flight
my creation of so much darkness
to combat the glaring light
--just look into my eyes--
do you see me
do you see through me
do you see at all
but I see you…