“Ерос и Афродита” от Ерин Съливан
превод: Lillie
В "Теогония", датираща от VIв. преди Христа, произходът на гръцката йерархия и теокрация е установен. Хезиод започва прекрасната си поема с възникването на света от Хаоса. "Хаос" буквално означава "празнота", "зейнала бездна", точка на оживено очакване. Гръцката интерпретация на хаоса означава необвързаност, т.е. едно отворено, недиференцирано състояние на битието. В други митологични първоизточници се прави паралел - в египетски, шумерски и вавилонски предания и легенди, както и в преданията на местните жители на Северна и Южна Америка, Африка, Тибет, Индия, - съществува едно първично състояние на хаос, което поражда материя. От тази първична материя се раждат разнолики божества - в повечето случаи, представящи природни сили и стихии или неизбежни предвестници на зараждащия се Живот. Следователно, Хаосът е многообразие от природни сили, събрани в едно цяло, но без форма и диференциация.
В първоначалния си контекст Хаосът обединява всички неща в безкрайната бездна в състояние на съзнателно очакване... Това е жизненоважен компонент в творческия процес - във всеки съзидателен акт. Юнг нарича този феномен "pleroma" или "пълно освобождаване". В състояние на "pleroma" или, както го наричат в Тибет, състояние bardo, е налице перфектно взаимодействие на космически сили, като при разделянето на света чрез необикновени процеси във времето и пространството събитията се случват и изместват едно друго... Този тип случайна развръзка или синхронизация е неразделна част на предтворческия хаос, което кара събитията да се случват...
В тази митична първопричина, след състоянието на хаос, наречено "pleroma", елементите започват спонтанно да се диференцират, т.е. разделят, образувайки по безбройни начини реални форми и същности като Любов, Тартар, Нощ и т.н. Плероматичното състояние е т.нар. "ennoia" преди Логоса - източник на Божествена прана /ennoia/ с инска природа,който предхожда в съществуването мъжкия Логос.
Ранната поява на Ерос в първоначалния мит не само измества мрачните аналози на Тартар, но също така утвърждава функцията му с цел по-нататъшно съзидание. Ерос е първопричината, породила Любовта и Творчеството, а оттам и целия Живот.
От изворите на съзнанието човечество се е стремяло да разбере мистерията на Сътворяването, на Живота - в митовете Космически Създател /Бог-Творец/ приема фантастични форми като тук, ако използваме понятието "ерос" в контекста на нашия език, ще трябва да разберем първоначалното значение на Ероса.
В първоначалния мит възникването на "нещо от Нищото" е аналог на нашето индивидуално състояние на очакване, застой, за да поемем загадъчната Божествена прана, която да претърпи след това естествен инкубационен период. И когато се почувстване цялостни и завършени и сме готови да приемем Промяната,чувстваме се готови за нещо ново, налице е изява на функцията на Ерос в чистия му вид.
Дискомфортът, който съпровожда това чувство на завършеност в копнежа ни да дадем нов живот - независимо дали става въпрос за ново виждане, еволюция на нашето развитие или на конкретна връзка или идея - трябва да бъдем съзнателно готови за предстоящата ни нова опитност, въпреки което несъзнателно оставаме в "капсулирано" състояние, т.е. на инкубация, което от своя страна е източник на вътрешна фрустрация и дискомфорт. Например, чувството за потиснатост или дискомфорт може да бъде предзнаменование, предвестник на творческа експлозия - често творческият акт се предхожда от някаква форма на депресия /символично "раздуване" и след това "повръщане" на творческото потомство от Сатурн/. Или, от друга страна, може да се усети чувство на тревога или силно вълнение, възбуда без очевидна за това причина. Предтворческото "раздуване" може да създаде сложни и объркани симптоми, всички от които са в основата на творческата сила.
Състоянието на "самоооплождане", "инкубация" и символично "раждане" е част от вътрешния ни творчески процес. Психологически нещо се разпада и трансформира във всепоглъщащо пълно, завършено освобождаване. Астрологически това се бележи чрез своего рода "гранични" периоди, маркиращи началото на този процес. Тези периоди на прага на нещо или в предверието на предстоящата промяна често се изживяват като опитност по време на ретроградни цикли; сатурнови транзити през ъглите в хороскопа /понякога в посока към и от ъгъла/; прогресивни лунации; затъмнения; периоди на завръщане на Луната, Марс, Сатурн и т.н. А също и циклите на външните планети като, например, когато те транзитират в аспект с натални планети от три до пет пъти в интервала на 18 месеца, са несъмненно гранични и забележителни, като често бележат периодите на хаотично творческо "зачеване". Всички тези астрологични периоди са "заплодени" от семето на Ерос, т.е. от Божествената прана, без която е немислим творческият процес, както и всеки акт на сътворяване. Ерос е "deus ex machina" - той се появява очевидно като въплъщение на зрелия опит, като божествена искра в момента, в който сме готови за това...
На пръв поглед Ерос може да се яви под формата на конкретно събитие, но в действителност това е продължителен процес. Актът на творчество и любов е изпълнен с потенциално нещастие или дискомфорт, дължащ се на това, че много хора забравят за риска, който съпровожда любовта и творчеството. Ерос в качеството си на Бог е първичен, аморален и напълно необуздан - той има присътствие навсякъде в ролята си на Космическо семе. Боговете са твърде могъщи, за да бъдат манифестирани чрез някой простосмъртен, без посредничеството на трансформатор, преобразовател. Напрежението е твърде високо. Този посредник или представител е необходим на Ерос, за да преобразува и фокусира силата му.
В легендата за появата на Афродита Урания виждаме този посредник, проводник на първичната сила на Ерос. Афродита е могъща богиня в смисъла, в който Ерос е бог, но с тази разлика, че тя е дефинирана като форма, същност, докато първичният Ерос не е реална фигура, а по-скоро сила. Посредникът Афродита, която се свързва с астрологическата Венера, е канал, проводник на творческия изблик на Ерос. Ерос присътства във всички планети в качеството им на определен творчески прицип и агент, посредник между духовния и материалния свят /Духът, затворен в материята/, при все това, че в митологията Ерос е любимец на Афродита, дарен със силата й да трансформира първичната си сурова мощ в реални, достъпни форми. Аспектите на Венера с другите планети в хороскопа представляват само едно последващо въплъщение на творческия ерос, и Венера в аспект с планета/планети ангажира планетата в творческия акт.
Ерос не винаги обаче се съгласява да бъде канализиран - импулсът му да вилнее, представен като "Амок", също е налице - имаме много опитности, когато творческият импулс ни тласка, образно казано, към обезумял лов на гъски, което ни кара напразно и безсмислено да прахосваме време, пари, любов или енергия, тоест по непродуктивен начин.
*Еротичен копнеж*
Предвербалната фаза на сближаване е заложена в сърцевината, основата на всяко зряло чувство, познато като любов и привързаност. Първичният спомен за пълно сливане с другия е скрит дълбоко в психиката ни. Метаморфозата и трансценденталността са прерогатив на боговете, и трансформацията, която настъпва още в утробата, представлява човешко, простосмъртно копие на Бога вътре в нас. Тази интраутробна метаморфоза е следствие на човешка еволюционна и божествена "морфоза". Вътреутробната памет често определя романтиката, която се опитваме да пресъздадем, възпроизведем във връзките си. Това се случва тогава и там, където две сърца бият като едно. Желанието да пресъздадем това състояние на пълно сливане с любимия е толкова първично - присъщият ни копнеж към сливане е нормално явление, но може да се превърне и в натрапчив импулс. Това е сантиментален феномен, а не физическа, нито пък психологическа реалност.
Хороскопът - в момента, в който изживяваме първия си творчески акт, дори като сътворяване и интегриране на собствения ни Аз - има няколко основни индикации за вида посредник, медия, която ще транслира, канализира принципа на Ерос. Самият акт на раждане ни изпъжда от безкрайните владения на Ерос /напускане на утробата, изгонване от Рая/ в жестоката реалност на самостоятелния, обособен живот. Това ни изправя пред необходимостта да търсим начини да обособим /и интергираме/ първичната сила за живот като част от Егото и индивидуалността.
На първичното, инстинктивно ниво Нептун и Луната имат силна връзка с Ерос, докато но по-индивидуализирано екзистенциално ниво Венера осигурява на Ерос въплъщението на неговата нужда от съзнателни, очевидни резултати.
*Нептун и Луната: космически Ерос и смъртен /човешки/ Ерос*
Въпреки че все още не съществува еднозначна и общовалидна доктрина относно реинкарнацията, има нещо, което Душата е донесла като спомен още от преднаталната си фаза на съществуване, че ние не сме "tabula rasa", кармичният съд не е празен...Разказът на Платон за Ер - мъжът, който умира и се връща с ясен спомен от владенията на Хадес, е увлекателно и интересно четиво. В царството на Отвъдното, Ер отива на брега на Лета - реката на забвението /Oblivion/, от която произлиза коренът на думата "летален". При реката Душата, в своето транзитно сътояние, бива предупреждавана "да не се опива", колкото и да е ожадняла след пътуването си през нагорещената като Аризона през лятото равнина на Забвението. Ако Душата се опие от водите на Лета, тя се преражда в състояние на пълна забрава, забвение, което е летално. Ако Душата само си утоли жаждата, тя ще премине в новата си инкарнация с възможност за припомняне, т.е. анамнезия. Това е основен източник на творческо откровение, и Забвение. Реката Лета се свърза с Нептун - и с Нептун се свързват с всички забравени предишни опитности на Душата, и по този начин с всички неща, така необходими за творческия живот като предстояща нова опитност. Нептун също е символ на поколенията, на даването на живот, на космическата Вода на Забвението...
По този начин, Нептун като астрологичен символ на Космическа Утроба - първичният извор, където се генерира Живот и става реалност, излиза на повърхността в нашия сатурнов свят. Идвайки от Нептун в поредната си инкарнация, влизаме във връзка със следващия си посредник и това е физическата утроба, чийто астрологичен символ е Луната. Луната символизира биологичната майка, която ни подслонява и храни в своето тяло, и по този начин представя нашето чувство за защитеност, топлина, сигурност и душевна памет. При връзка или аспект между Луната и Нептун много често може да усещате дълбочината на копнежа да се върнете към това мистично място и трансцендентно преживяване, където две сърца бият като едно - нептуновата страна на вътреутробния живот.
Първичният Ерос /Нептун/ е представен чрез инстинктивния копнеж да се завърнем в това състояние на абсолютно и пълно сливане с природата... Състоянието, към което така копнеем да се върнем, е споменът за забравения Ерос, с чийто принцип сме свързани, докато еволюираме в утробата на майката /Луна/. Безкрайната космическа утроба е символизирана чрез Нептун, а Луната е символ на майчината утроба - физическо /тоест като биологичен феномен/ въплъщение на Нептун. Ние всички търсим сливане с Космическа Утроба - посредством Нептун и архетипната връзка с Несъзнателното - чрез духовност, изкуство, музика и други разнообразни трансцендентни изживявания. Всички ние несъзнателно търсим сигурността на първичното /преднаталното/ сливане, спокойствието и безкрайната любов на майчината утроба - изживяваме този си устрем във връзките си, в дома си, в своята вяра и в навиците си.
Космическият копнеж за творчество и съвършенство, подтикнат от ерос в най-първичната му форма, се свързва с наталния ни Нептун, докато по-човешкият и по-лесно постижим стремеж към свързване, "творческият отдушник" и "сигурното място" са силно лунарни и се символизират от Луната. И този екзистенциален копнеж е не само чисто физически/соматичен феномен на преднатална памет, изразена в подсъзнателния ни спомен за вътреутробното състояние на пълно сливане с Абсолюта, но лежи в основата на архетипа на Ерос. Архетиповете в своето първично състояние са опасни и в повечето случаи имат доста комплицирана външна изява, те резултират, т.е. се изразяват в натрапчиво поведение, както и в тяхното принизено, твърде индивидуализирано
/отделено/ състояние; архетиповете са в основата на организираното човечество /групи, народи, цивилизации.../, на сърцевината на егото, съзнанието /и самосъзнанието/ и идентичността.
По този начин еротичният архетип, символизиран от Луната, загатва за това, че фигурата на Великата Майка стои в основата на нашите копнежи, творчески импулси и нуждата ни от свързване и интимност - и връзката ни с майката е в основата на този феномен – да превърнем магията в нещо осезаемо, реално... В този смисъл тъй нареченият "mother complex" може да бъде превърнат и в нещо позитивно, защото той ни подтиква да потърсим дълбоко в подсъзнанието си вечния творчески извор; същият този комплекс може да се изрази и негативно, когато той ни кара да търсим този извор у другите или извън психическата ни реалност или да търсим безкраен комфорт без да полагаме усилия.
Лунният ерос има физическа, телесна, органична проява, докато нептуновият ерос е трансцендентен, той е в съзнанието ни. Някои хора се нуждаят от /аспектна/ връзка между Луната и Нептун, за да свържат трансцендентното, имперсоналното със земното и по-индивидуализирано измерение, да въплътят креативната еротична сила /първично либидо/ в реалния живот, под формата на такива феномени като "любов", "свързване" и "творческа реализация". Психика-Сома, Тяло и Душа - тясната и неразривна връзка помежду им олицетворява висшата проява на Ерос...
Публикувано: 06.12.2005