или да е свързан с дислекция ,“специфични нарушения на способността за учене,говорене, слушане, четене, писане, смятане и моторни умения",
дислексията е състояние, при което нормалните начини за придобиване на умения са блокирани още в ранните стадии на развитието.Първите симптоми се проявяват още в предучилищна и училищна възраст: децата имат затруднения при пресъздаването на текст, в пространствената и времева ориентация
когато асп. нептун/меркурий има връзка с 3 дом или с У3
-дислексията е затруднение при четенето и разбиране на прочетеното,затруднение при възприемането на букви или думи в желания ред или бъркат някои букви, така например като “б” и “д” или “п” и “н”.•разместване на буквите •трудности при четенето;•детето трудно помни думите, дори и тези, които току-що е прочело
-правят грешки при възприятието, това означава, че те не ги забелязват в момента на писане или четене,като трудности се наблюдават най-ярко при четенето. Те вероятно са свързани и с проблеми в зрителната памет, което се демонстрира с трудно запаметяване на оптични символи, с трудно усвояване на правилната позиция на буквите, водещи до невъзможност за правилно разпознаване на цели думи.
- имат проблем да са съсредоточени в занятия или урок в продължение на 30-35 минути.Най-общо трудностите, които се наблюдават в час, се свързват с начина, по който мозъкът преработва информацията, способността им да я разбират, запомнят, предават или съхраняват. Децата с дислексия го правят по различен начин.Наблюдават се и прояви на заучена безпомощност, не са самостоятелни
- в основата на всички дислекционни симптоми стой една единственна причина -
дезориентацията и специфичен начин на реакция на чувството на объркване
- омоними, синоними,, рими, идиоми и са трудни за хора с дислексия. Страдащи от дислексия, могат да имат проблеми с метафори, сравнения, и други символични реч
-Емоционалните реакции могат да бъдат демонстрирани по много и различни форми - съзнателен отказ от учене, неподчинение, открита враждебност, негативно отношение към училището, недисциплинираност, хиперкинетичност, клоунско поведение, склонност към зависимости, свръхразсеяност, затваряне в свой вътрешен свят и др.
http://dyslexia.vivacom.bg/bg/%D0%B7%D0%B0-%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%B0%D1%82%D0%B0/%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5/И в миналото, и днес има много известни личности с дислексия:
Леонардо да Винчи, Ханс Кристиян Андерсен, Алберт Айнщайн, Александър Бел, Агата Кристи, Томас Едисон, Хенри Форд, Уолт Дисни, Нелсън Рокфелер, Куентин Тарантино, Гай Ричи, Том Круз, Упи Голдбърг, Салма Хайек, Шер и дори американският президент Джордж У.Буш ...
Ето и мисли на някои от тях:
„Трябваше да се упражнявам върху това, как да задържам вниманието си. Така се научих да си представям какво чета,за да мога да го разбера.”
Том Круз, актьор
„За предпочитане е способен учен, който е недотам грамотен , отколкото грамотен без научни способности.”
Леонардо да Винчи, художник и учен
„Аз не можех да чета.Много късно успях да се справя с това. Моето разрешение беше четенето на комикси защото аз можех да разбирам съдържанието от картинките. Сега аз слушам книги записани на касети.”
Чарлз Шваб, създател на брокерско дружество
„Аз мразех училището. Една от причините беше дислексията ,която никой не разбираше по онова време. И сега не мога да спелувам.”
Лорета Йънг, актриса
„Аз бях едно от децата “пъзел-дислектик”. И до сега чета трудно.Примирете се с факта ,че имате проблем.Откажете се да се извинявате. Вие сте изправени пред предизвикателство. Никога не се отказвайте!”
Нелсън Рокфелер, бизнесмен и политик
„Никога не четях в училище.Имах ниски оценки по някои предмети и много добри и отлични по други.През втората седмица на 11 клас аз напуснах училище. Когато ходех на училище ми беше много трудно. Почти всичко ,което трябваше да науча , аз го учех слушайки го. В моите рецензии винаги пишеше ,че не оправдавам потенциала си.”
Шер, певица
„През цялото ми време в училище аз бях до голяма степен обезкуражен. Не е приятно да се чувстваш изцяло превъзхождан и да си най-отзад още при началото на състезанието.”
Уинстън Чърчил, политик
„Погледите, втренчването, подигравките… Аз исках да покажа на всички, че мога да се справям по-добре и също така, че мога да чета.”
Маджик Джонсън, баскетболна легенда
„Учителите ми казваха, че съм малоумен, баща ми казваше, че съм глупав и аз едва ли не реших, че съм кретен.”
Томас Едисон
„Аз израснах при учебна система, където цареше безпорядък и никой не разбираше нищо. На Антилските острови аз бях постоянно физически обиждан, защото телесното наказание беше позволено.”
Хари Белафонте, артист