обещания от мен материал - един от моите фаворити, макар от част съм леко не приемаща някои неща
Приятно четене

- материала може да се чете и от тук
https://docs.google.com/document/d/1NOvuIujPjiQt4Wu68FDgEJVZ-mMSaZlNqJN5pKO-epc/edit?usp=sharing
ТЕОРИЯ ЗА АРХЕТИПИТЕ НА КАРЛ ЮНГ1. Увод„Всяко цивилизовано човешко същество, колкото и високо да е развито съзнанието му, е все още архаичен човек в най-дълбоките пластове на своята психика.” Карл Юнг
Архетип (от гръцки ὰρχέτῦπος - архе - начало, първообраз, първопричина, типос - образ) е термин, който днес най-често се използва в психологията, и обозначава модел, тип личност или начин на поведение. Първи древногръцките философи, йонийските, живели през ІV – V век пр.н.е. са използвали думата Архе. Провокирани от своето любопитство, те търсят отговори на въпроса за произхода. За тях първоначалното, архе-то, което те търсят, не се определя вече чрез митовете. Те не търсят прародител на хората и космоса. Всъщност те не търсят и първоначалното в смисъла на изначално състояние. Йонийските философи търсят иманентна и непреходна основа на битието. “Архе” означава начало, в смисъл на първоначално, онтологически принцип или първопричина.
В произведенията на Карл Юнг се срещат цитати на произведение от трети век, където Бог се описва като "архетипна светлина", т.е. като първообраз на всяка светлина, като предхождаща всяка друга светлина.
Обратно на масовото схващане терминът “архетип” не е откритие на Юнг. Той въвежда понятието в психологията. Архетипите според Юнг са наследството на човека, колективен образ, модел, който се предава от поколение на поколение от хилядолетия. За разлика от Зигмунд Фройд, при който психиката се разделя на две нива – съзнание и подсъзнание, то при Карл Юнг нивата са три – съзнание, лично несъзнателно и колективно несъзнателно. Колективното неосъзнато е хранилището на универсални, архаични културни представи, модели на поведение, образи, Карл Юнг нарича този колективен архаичен образ архетип. Според Юнг хилядолетният човешки опит се предава и присъства в мозъка на всяко новородено дете чрез колективното неосъзнавано. Архетиповете и техните образи се виждат най-добре в техните символни, които архетиповете пресъздават. Най-често те се откриват в митологията, фолклора, религиите, изкуството, сънищата.
2. Библиографични бележки
Биографията на Карл Густав Юнг (Karl Gustav Jung) е изключително интересна. Неговата личност е една от най-големите енигми на 20-ти век. Животът, личността, творчество, теориите и схващанията на Карл Юнг будят големи противоречия. Провъзгласяван от мнозина като един от най-големите и дълбоки мислители на всички времена, ненавиждан и категорично отхвърлян от други, които определят писанията му като ненаучен мистицизъм и чиста фантасмагория. Юнг е притежавал забележителни енциклопедически познания и широк спектър от интереси в областта на митовете, философията, сънищата, психологията, антропологията, изкуството, увличал се е по алхимия, ведическите традиции на Изтока, астрология, религии и др.
Карл Густав Юнг е роден на 26 юли 1875г. в малко швейцарско селце Кесвил. Баща му Пол Юнг е енорийски свещеник (пастор). Едва шест годишен е записан от баща си да изучава латински, на което се дължи дълготрайният му интерес към древни езици и култури (освен голям брой западноевропейски езици, Юнг е умеел да чете голям брой древни езици включително санскрит).
През младежките си години учи в пансион в Безел, Швейцария. Въпреки, че първият му професионален избор е бил археологията, записва медицина в Базелския университет. Докато работи с известния невролог Крафт-Ебинг (известен с изследванията си върху парафилиите - биомедицински термин, използван в психиатрията, сексологията и психологията, за да означи сексуалната възбуда, фантазии и поведение, постигани чрез и включващи основно неадекватни обекти, ситуации или индивиди). Може би под негово влияние решава да се посвети на психиатрията. След завършването си започва работа в Психиатричната болница Бьоржелтцли, под ръководството на Ойген Блойлер, друг изключителен психиатър известен с приносите при изучаването на душевните болести, създател е на термина „шизофрения”.
Дълги години Карл Юнг е почитател на Фройд. С интерес следи всички негови публикации. През 1907г. се запознават във Виена. Фройд е силно впечатлен от качествата на Юнг. Възприема го като коронованият наследник на психоанализата. Въпреки, че имат известни допирни точки Юнг не приема напълно теорията на Фройд. През 1909г. отношенията им охладняват.
Първата Световна Война е период на духовна криза, задълбочена интроспекция, болезнено самоизследване, което оказва силно влияние върху по-нататъшното му научно развитие. Дълбокият анализ на собствените си сънища и душевни терзания извеждат на бял свят едни от най-интересните, смели и загадъчни теории за личността, които светът някога е виждал.
След войната, Карл Юнг, пътува изучавайки и изследвайки различни култури. Посещава племена в Африка, Америка и Индия.
Юнг е известен като основоположник на аналитичната психология. Той оставя изключително богато и интересно философко-психологическо наследство. Много от неговите концепции и днес са актуални теми в различни сфери. Представители на изкуството, културата, философията, социологията, психологията, митологията, антропологията и много други сфери изучават и обогатяват концепциите на Карл Юнг. Пример за актуалността на неговите теории е разработената от него теория за личността, която разглежда стремежът към постигане на цялостна личност, очертава етапите в развитието на личността – индивидуализация и трансцеденция. Открива и описва два основни типа жизнени нагласи на личността (екстроверсия и интроверсия). Разработва основата на психологическите функции – мислене, усещане, чувство и интуиция, които заедно с личностните нагласи интроверт и екстроверт са в основата на все по-масовото използване на типологията на личностите. Тази типология се приема от много видни психолози, мениджъри и заети в областта на човешките ресурси, тя е в основата на десетки тестове за изследване на личността (най-популярния от тях е този на Майер и Бригс).
3. Теория. Концепцията на Юнг за Аз, личното неосъзнавано и колективно неосъзнаваното.Според Юнг човешката душа се състои от три части:
Аз-ът, личното неосъзнавано и колективното неосъзнаваното.
Азът е онази част от психиката, която хората осъзнават, елементът, чрез които хората обясняват своите чувства, мисли, поведение, процеса на съзнателното формулиране на цели, желания, мотиви, елементите, които определят поведението ни, ежедневните ни избори и начините на постигането на целите ни. Тук са логическите обяснения, които даваме на нещата, нашите съзнавани мисли, спомени, общуване, опит – всичко което осъзнаваме и разбираме.
Следващият пласт е неосъзнаваната част от психиката – личното неосъзнавано. Тук е килерът събрал най-разнообразни неща – спомени, събития, емоции, факти, които съзнателно или несъзнателно сме забравили и избутали някъде в нашата същност, но които при определени условия или обстоятелства можем да извикаме. В този слой са и изтласканите от съзнанието ни „неизгодни”, конфликтни, ненужните натоварващи съзнанието ни спомени. Личното неосъзнавано е тясно свързано с Аз-а. Тук теорията на Карл Юнг се отличава от тази на Зигмунд Фройд, според който несъзнатото не излиза на съзнателно равнище. Според Юнг достъпът на елементи от личното неосъзнавано могат да бъдат допуснати до съзнанието. "Несъзнаваното представя едно крайно неустановено положение на нещата: всичко, което зная, но за което не мисля в момента; всичко, което съм познавал някога, но съм го забравил; всичко, възприето от моите сетива, но не отбелязано от съзнаващия разум; всичко, което, без да искам и без да му обръщам внимание, чувствам, мисля, спомням си, искам и правя; всички бъдещи неща, които се оформят в мен и в определено време ще стигнат до съзнанието - всичко това представлява съдържанието на неосъзнаваното. Това съдържание повече или по-малко може да бъде осъзнато или пък, веднъж съзнавано, може отново да стане такова в някой следващ момент".
Към структурата на личното неосъзнавано са включени сложни системи, към които спадат комплексите. Възникването на комплексите е сложно, те могат да бъдат резултат от грешки във възпитанието, психичен дискомфорт, психическа травма, емоционален шок, някакъв силно значим за личността конфликт и др. конфликти създават събития, които оказват силно влияние върху личностното развитие. Редно е да се отбележи, че архетиповете от колективно неосъзнаваното достигат до съзнателното равнище изкривени през призмата комплекси на личностно неосъзнавано. Според Юнг комплексите силно влияят върху нашето поведение и мироглед. Проблема с комплексите е, че дори да ги осъзнаваме трудно можем да ги преодолеем, защото тяхната природа е сложна. Те са почти автономни образи, със силен емоционален заряд, сякаш имат собствена специфична енергия, собствено съществуване, отделна личност. Колкото и старателно да се стремим да омаловажаваме или потискаме комплексите си, то при определени условия те могат да обсебят личността до степен на пълното й овладяване. "Където започва царството на комплексите, там завършва свободата на Егото, защото комплексите са психични агенти, чиято дълбочинна природа все още остава неразгадана" - подчертава Юнг.
Личното неосъзнавано се изгражда върху основата на личния и наследствен опит. То е строго индивидуално и зависи от индивида, неговия опит, осъзнатост и т.н. за разлика от третия най-дълбок пласт от човешката душевност – колективното неосъзнато.
Концепцията за колективното неосъзнавано като съставна част на човешката психика, е нещото, което отличава юнговата теория от всички останали. Колективното неосъзнавано е резултат от хилядолетната човешка еволюция, в него влиза опита от най-древните ни предци до днес. Моделът, образа, типа на колективното неосъзнавано е предварително зададено в психиката на всеки един от нас, то не зависи от нашия опит или пряка наследственост – няма връзка с опита на нашите родители. Моделите на колективното неосъзнавано са еднакви за целия човешки род, във всяка една точка от земното кълбо. Според Юнг мозъкът на новороденото дете не е Tabula raza (празна дъска), на която тепърва ще се пише. Голяма част от тази дъска вече е изписана от опита на хилядите поколения преди появата на индивида, на дъската са маркирани конструкциите на колективното неосъзнавано.
Неосъзнато защото не сме способни да го осъзнаем пряко въпреки, че е пряко, живо свързано с всичките ни преживявания, поведението ни, емоционалните ни настройки, моделите чрез които ежедневно боравим. Отчитането и може би в определена степен осъзнаването на тези влияния се проявяват по време на сънища, екстатични състояния или по време на творческа дейност. Когато се активира колективното неосъзнавано, човек вече не е на себе си, той говори с много гласове, защото извлича опита, натрупан през вековете.
Пътят, който изминава човешкото съзнание, е дълъг, сложен, труден за описание. Десетките хиляди поколения са изградили базовите, най-основните и необходими мисловни и емоционални структури. Тяхната основна, първоначална задача е да помагат на индивидите да се справят със сложностите на живота (така както животните имат различни природни дадености – нокти, зъби, клюнове, за да оцеляват). Този опит, са нашите вродени, природни оръжия, които за разлика от животинското царство не са физически, а психологически и емоционални. Архетипите са еднакви при всички хора от всички култури и цивилизации и не зависят от конкретния човек, от мястото, времето или обстоятелствата в които живее.
Според Юнг има някои преживявания, които показват ефектите от колективното неосъзнавано. Такива са любовта от пръв поглед, дежа вю (усещането за нещо, което вече е било преживяно), незабавното познаване на символи и значения, разбиране на митовете и др. са състояние при което внезапно се осъществява връзка на външният с вътрешния свят на колективното неосъзнавано. Добра илюстрация на проява на колективно неосъзнавано е придобилото популярност преживяване за прага на смъртта. Поради някаква причина много хора, принадлежащи към различни култури, откриват, че имат сходни спомени по времето, когато са били върнати от близка среща със смъртта. В почти всички разкази присъстват „спомени” за това как са напуснали телата си, как са се озовали в началото на дълъг тунел, присъствието на ярка светлина и близки фигури, които са ги очаквали – дали това е резултата от колективно неосъзнато или е факт, че всички сме създадени да преживеем смъртта по един и същи начин е дискусия, която философите разискват от най-стари времена и която днес донякъде се обяснява от биолозите.
Има хора, които от край време са способни умишлено или неволно да изпитват ефектите на колективното неосъзнавано. Примери за изпитване и отчасти на материализиране не ефектите на колективното неосъзнавано са: творческите преживявания, които музиканти, художници и поети изпитват от векове, спиритичните преживявания на мистиците от всички религии, някои психопатични преживявания, сънищата, фантазиите, митовете, приказките и литературата. Един от начините да се намери път към архетиповете е преминаване на процеса на индивидуализация.