Здравей Гост

За дедукцията и индукцията в астрологията

  • 23 Отговора
  • 3939 Прегледи
*

Stella

  • ****
  • 7765
Re:За дедукцията и индукцията в астрологията
« Отговор #20 -: Март 10, 2011, 10:51:27 pm »
Благодаря, Дидка! нямала била време... ;) ;D
Възхищавам се на сърцето ми, защото дори да е ранено в приятелството или любовта, намира сили да победи, защото все още вярва в истинските стойности ♥ ♥ ♥

Re:За дедукцията и индукцията в астрологията
« Отговор #21 -: Март 11, 2011, 05:39:47 am »
Чудесно експозе Diyana.Може би въпроса ми е прозвучал идиотски,защото в книгата са посочени всякакви таблички и системи на Джамини и Бхригу,имаше и други имена все на индийски астролози.А не Аристотел,Платон или някой друг.И става объркване.Ще напиша нещо,което идва от преди Аристотел.Питагорейците още преди Аристотел са добавили петия елемент според Платоновите геометрични тела,които са само пет - тетраедър(пирамида)-земя,хексаедър(куб)-огън,октаедър(осмостен)-въздух,икосаедър(двадесетостен)- вода и додекаедър(дванадесетостен) -етер.Йохан Кеплер прави опити да построи модел на Слънчевата система чрез тези пет правилни многостена на Платон и така създава трите основни закона за движението на планетите около Слънцето.Разбирам идеята за петия елемент,който няма място в земния свят.Но наистина ли няма място в астрологията?

*

Diyana

  • ***
  • 2705
Re:За дедукцията и индукцията в астрологията
« Отговор #22 -: Март 11, 2011, 04:19:25 pm »
Ще напиша нещо,което идва от преди Аристотел.Питагорейците още преди Аристотел са добавили петия елемент според Платоновите геометрични тела,които са само пет - тетраедър(пирамида)-земя,хексаедър(куб)-огън,октаедър(осмостен)-въздух,икосаедър(двадесетостен)- вода и додекаедър(дванадесетостен) -етер.

Питагорейците предхождат Платон и Аристотел с няколко века. Аристотел не е го е измислил, само най-разбрано го е обяснил или поне неговите обяснения са запазени в съчинения  ;D.
Родоначалникът на четирите елемента е още в досократиците, но не при Питагор, а при по-късните последователи на Ефеската школа - Емпедокъл изнамира четирите елемента - според него веществата са образувани от смесването на земя, въздух, вода и огън. Елементите на Емпедокъл са материални и са надарени със свойството да изпитват любов и вражда помежду си. Това са двете противоположни свойства, които са присъщи на всички тела и които привеждат материята в постоянно движение – привличане и отблъскване.
Учението на Платон за физиката, ако мога да разчитам на беглите си спомени от университета, е най-завършено в диалога "Тимей". Заимствайки от предшествениците си представата за  четирите първоелемента той ги считал за способни да се превръщат един в друг. Частиците на различните видове материя според него представляват правилни геометрични тела. Свойствата на материята – твърдост, въздухообразност, огнеобразност и т.н. се обясняват чрез геометрията на многоъгълниците. Както било доказано още от доплатоновите геометри - вероятно още от Питагор, който пък най-вероятно ги е внесъл от вавилонците, съществуват само пет правилни многоъгълника – тетраедър, куб, октаедър, икосаедър (20-тостен), додекаедър (12-стен), след Платон наричани платонови, щото той им придал подобаващото мистично значение. Доколкото от съществуващите видове материя най-устойчив и най-малко подвижен е земята, на нея най й съответства четириъгълната повърхност на куба (четири квадрата), тъй като обезпечава най-голяма устойчивост. На огъня съответства тетраедърът (четири триъгълника), на водата – октаедерът (осем триъгълника), на въздуха – икосаедър (20 триъгълника). Тъй като не бил известен елемент, съответстващ на додекаедъра, Платон предположил, че съществува и Пети елемент - фигурата е съставена всъщност от 12 петоъгълника - който Бог е използвал, за да създаде небесните тела.
При ученика му, в Аристотелевата Физика това учение е развито логически, но Бог не е един, монотеизмът не е наложен, и учението му продължава да не е религиозно.

В досократическата епоха, ако правилно си спомням, тъкмо миналата седмици ги рових по същия повод, имаме няколко успоредни течения - милетската школа с родоначалник Талес, който смята, че първичната материя е водата, Ефеската школа, с родоначалник Хераклит, която е подобна на милетците, но не са съгласни с тях кой е първичният елемент - според Хераклит е огънят, тъкмо на тази школа е последовател Емпедокъл. Третият ред са Питогерейците, които обаче са съвсем друга бира, защото изначално създават религиозно-философско учение. Питагор е под силното влияние на финикийските и египетските жречески култове и въобще на източните учения, чрез които вкарва в обръщение в европейската култура постиженията на вавилонската цивилизация в математиката, астрономията, анатомията, географията, и т.н. Питагоровото описание на света е вече твърде съзерцателно, иносказателно и отстранено от емпиричното познание - мистиката на числата, чрез които обясняват всичко, е в основата на света, числата са единственият и достатъчен символен език, чрез числата може да се "пресметне" душата, да се намери мястото й в тялото, и т.н. Тук са идеите за прераждането на душата, за целенасочено посредством числата управление на пътя на душата към крайната, върховна инкарнация, нравствената чистота и аскетизмът, и т.н.  Но не знам да са се занимавали въобще с елементите и праматерията, които са в основата на астрологията. За Питагор основата на света, първоначалото на всички начала е числото. Което е в основата на номерологията, вероятно ;D.
Но астрологията се основава на натурфилософите, които пък се основават на реално наблюдаеми процеси и постижими логически аналогии. Аз лично продължават с търсенето на корените й и ми е въодушевено, защото се разравям в позабравени прашасали лекции и книжки от университета. Когато стигна до някакво ново "просветление", ще се допиша. Но на прима виста. Това, от което са създадени звездите - петият елемент, малко може да ни свърши работа в астрологията, именно защото то по презумпция не се променя. Там няма динамика. А целта на астрологията е да опише именно движението, динамиката на хороскопа, какво може да случи с този човек, когато небесната картина се промени, планетите променят знака си, и значи - качествата си, как ще повлияят на качествата, с които този човек е свикнал и т.н. Тук само още едно допълнение - Петият елемент е градивен за звездите - за онази част от небето, която според древните е непроменима - за неподвижните звезди и далечните галактики. Седемте планети в астрологията - тези, които следим, са също променящи се, те се движат, значи при тях балансът не е вечен и постоянен, губят или добавят към първичните си качества и затова Венера не е само добра, а Сатурн не е само изсушаващ и и изстудяващ. Ей такива. И това вече официално е последният ми такъв общофилософски текст тук.  :-[
Obscenis, peream, Priape, si non
uti me pudet improbisque verbis
sed cum tu posito deus pudore
ostendas mihi coleos patentes
cum cunno mihi mentula est vocanda

*

kris

  • ***
  • 2298
  • (:
Re:За дедукцията и индукцията в астрологията
« Отговор #23 -: Март 12, 2011, 06:24:34 am »
първичният елемент

Пространството е елемента, който предоставя всичко. Пространството е това, което съдържа всичко.
Пространството съдържа ВЪЗДУХ, което е гърлото, и после ВЪЗДУХА се филтрира надолу към ОГЪН, което е действия, после ОГЪНЯ идва от емоцията и чувствата, което е ВОДА, и ВОДАТА е еманирана от ЗЕМЯ, коeто е структура.

Слуха резонира на пространството.

* органът на действието, който резонира на пространството е гърлото/говоренето/

Когато искаме да направим нещо, и да поставим някаква емоция в пространството това е, чрез гърлото - речта, затова трябва да сме много внимателни какво говорим. ;D
Когато искаме да учим и да вземем знание - това резонира на пространството, това са ушите.

Изслушването/накшатра Шравана/ е органа на знанието.
Дава знание от пространството - акаш, и пространството предоставя безвъзмездно съдържанието на всичко.

Ако наистина искаме да разберем природата на другите елементи първо е нужно да слушаме, това е начина, по който вземаме знание - слушаме.

 Ганеша - слоновете имат грамадни уши. Как мислите, дали не ги правят добри слушатели? ;D
Lord Ганеша не казва много, почти не яде, но има тези големи очи и уши - той гледа и слуша.



Говоренето е органа на действието.

Карма -Индрия = действие
Йнана - Индрия = знание

Свещеното говорене е МАНТРА.

"Tези неща", божества, приказки (понеже всяко божество си има история в реда на накшатрите през зодиака и е свързано с цялотстната "fairy tale") и така нататък може да са символизирани и митологизирани, но това не е просто символизъм, това е как вселената работи, това е силата на природата в нас.

Астрологията - наука за това как и защо духът е взел форма.
« Последна редакция: Март 12, 2011, 07:52:19 pm от kris »